Skip to main content

به آقای ….Lachin…. در شعر

به آقای ….Lachin…. در شعر
ناصر کرمی

به آقای ….Lachin…. در شعر و حماسهء کودکانهء زبان مادری آذربایجانی، از "رودخانهء کورا " نام برده شده است. رودخانهء (کورا) که فرهنگ و تمدّنِ Kura (کورایی) در قفقاز به آن به او نسبت داده شده است، در دوران آنتیک بنام کوروش کبیر Kyros نامیده میشده است. در واقع نام این رودخانه، "رودخانهء کوروش" میباشد....


رودخانهء کورا و آراز بطور کلی از نظر سابقهء تاریخی و فرهنگی و تمدن سازی به شما مردم تُرک تبار ربطی ندارد، شما حداقل 1400 سال بعد از آنکه تمدن و فرهنگ کورایی ( بنام کوروش) در قفقاز بنا شده بود به این دیار و سرزمین مهاجرت خود را آغاز کرده اید و فقط خرابی ببار آورده اید.

شما به هر سمت و سو در منطقه و خاورمیانه، در قفقاز و آسیای میانه و آسیای کوچک حرکت کنید و نگاه بیفکنی فرهنگ ایرانی مانند دیواری بلند شما را در محاصره دارد. بحران هویّت و کم بضاعتی در تاریخ و تمدن و فرهنگ جوامع تُرک تباری آنها را مجبور کرده است، که حتّی به رودخانه ها و کوه و کوهستانها هم پناه برند،

سومری های محو شده در تاریخ را گذشتگان خود بنامند، تاریخ قبیله ای و کوچگری 500 سالهء تُرک تباری را به 9000 سال قبل نسبت دهند، براستی ایا شما در دنیای اطلاعاتی و دیجیتالی امروز بسر نمی برید که این چنین کوه و دشت و رودخانه، و تاریخ و تمدن و فرهنگ، و زبان دیگران را سرقت میکنید و بنام خود می نویسید ؟ آیا چنین اعمال ناپسند و زشت برای شما هویّت و تاریخ و تمدن می آفریند ؟

رودخانهء کورا با شما نمی خروشد، و هم آواز و همسو نمیشود، مواظب باشید قبل از آنکه به دریای خزر برسید پان ایرانیست ها شما را در امواج رودخانهء کورا ( کوروش ) غرق نکنند. شما همان بهتر که در دامنه های آلتایی با گرگهای خاکستری تخیلی خود هم آواز و هم صدا و هم آغوش شوید.