Skip to main content

مقاله خوبی است. دو نکته توجه

مقاله خوبی است. دو نکته توجه
Anonymous

مقاله خوبی است. دو نکته توجه مرا جلب کرد.
یکم مقاله بیشتر نظرات منفی و مثبت احمد کسروی را نسبت به زبان ترکی یا زبان ترکی آذری را بیان نموده است. نکته دوم این است فاشیستهای فارس نقاط منفی نظرات کسروی را بدست می گیرند و از آنها علیه زبان ترکی، ملت ترک و بلاخره علیه حق ملت ترک در تعیین سرنوشت خویش استفاده میکنند.
من به چند موضوغ دیگر اشاره کنم


من به چند موضوغ دیگر اشاره کنم: ترکهای افراطی نقاط ضعف کسروی یعنی نظرات نادرست کسروی نسبت به زبان ترکی آذری را بهانه قرار میدهند و تیشه به ریشه احمد کسروی می زنند. آنها ندانسته این نام این اندیشمند ترک را بخاطر اشتباهی حذف میکنند. البته آنها دلیل دیگری هم در مخالفت با تکسروی دارند و آن مخالف کسروی با امپراطوری عثمانی است.
مردم و روشنفکران از نظام فئودالی و خان خانی به جان آمده بودند. آنها به تقلید از اروپائیان و روسها برای خلاصی از زور و ظلم فئودالها و حکومتهای محلی برای ایجاد دولت متمرکز تلاش میکردند. ایجاد دولت ملی و متمرکز در کشور ایران مستلزم وحدت مردمان مختلف در ممالک محروسه قاجار بود. به همین منظور تعدادی از روشنفکران عامل اتحاد و تشکیل ملت و دولت واحد را زبان و تعدادی دین و تعدادی هر دو زبان و دین میدانستند.
در آن زمان اوضاع چنین بود . جنبش سوسیالیستی و جنبش استقلال طلبانه ضعیف بودند. احمد کسروی از روشنفکران بزرگ آذربایجان بود. در آنزمانها ستار خان و در ابتدا شیخ محمد خیابانی و حتی پیشه وری هم مدافع دولت متمرکز بودند. لازمه دولت و ملت واحد داشتن زبان و دین واحد بود.
ما ترکها نباید احمد کسروی را بخاطر یک اشتباه طرد کنیم. احمد کسروی با نوشتن کتاب تاریخ 18ساله آذربایجان، تاریخ خوزستان و کتابهای ضد اسلامی خدمات زیادی به عربها و ترکها کرده است.
جریانات راستگرای ترک و فارس نمی خواهند قبول کنند که احمد کسروی در سالهای بعد، از خودش انتقاد کرد و کتابش در مورد زبان باستان آذری را نقد کرد.