Skip to main content

تحلیل نسبتا همه جانبه ای است

تحلیل نسبتا همه جانبه ای است
کیانوش توکلی

تحلیل نسبتا همه جانبه ای است با این وجود، جناب شهیدثالث نقش اتئلاف سنی ها به رهبری سعودی ها و اسرائیل را در فشار به امریکا را نا دیده می گیرد بعبارت دیگر از نظر منافع عربستان و اسرائیل ، داعش نبایستی تضعیف شود برعکس تقویت داعش و سمت گیری آن بسوی مرزهای ایران هدف مشترک این دو کشور است . عربستان و اسرائیل خواهان تضعیف داعش نیستند . داعش در حال حاضر هیج خطری برای این دو کشور ندارد.در چنین اوضاع پیجیده ای امریکا استراتژی چند جانبه و پیجیده ای را دنبال می کند .بنظر می رسد امریکا تلاش می کند که مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد و در قدم بعدی ایران غیر هسته ای را بسمت یک کشور غیر دشمن مبدل نماید و در مقابله با دشمن مشترک اقدامات عملی انجام دهند.

در آن طرف یعنی در جبهه جمهوری اسلامی عملا دو استراتژی که بطور موازی با هم پیش می رود : 1_استراتژی امپراطوری شیعه 2_ دوستی با غرب اولی به رهبری علی خامنه ای و دومی به رهبری حسن روحانی به پیش می رود . وجه اشتراک این دو در حل بحران هسته ای است .
شکست مذاکرات هسته ای ، جنگ مستقیم و رو در روایران عربستان را در پی خواهد داشت . اینکه در این جنگ ، کشورهای منطقه چگونه موضع گیری کنند ، غیر قابل پیش بینی است . به لحاظ نظامی ایران قطعا بازنده جنگ خواهد بود ولی در دراز مدت معلوم نیست ؛ بازنده چه کسی خواهد بود و نهایتا شاید هدف این باشد که مردم منطقه علیه گونه حکومت مذهبی سمت گیری کنند.
در مورد ترکیه و داعش :برخی مقامهای آمریکایی می‌گویند ترکیه در برخورد با مسافران مرگ سخت‌گیری به خرج نمی‌دهد و به مسلمانان تندرویی که از همه جای دنیا برای پیوستن به حکومت اسلامی (داعش) خودشان را به ترکیه می‌رسانند اجازه می‌دهد که از این کشور عبور کنند و به سوریه بروند و جهادگرا شوند.
اپوزیسیون دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری اسلامگرای ترکیه هم مدعی است که او و همفکرانش، از کمک به داعش دریغ نمی‌کنند.
دولت ترکیه همواره این اتهامات را رد کرده اما در عمل نه تنها در مبارزه با «حکومت اسلامی»، نامی از ترکیه نیست بلکه با اقداماتی مانند ممانعت از پرواز هواپیماهای آمریکا برای بمباران داعش، به شکل مستقیم بر سر راه برخی از اقدامات ضد داعش، سنگ می‌اندازد.