Skip to main content

در این مقاله اسناد از سایت "

در این مقاله اسناد از سایت "
Anonymous

در این مقاله اسناد از سایت " آذرگشسب " آورده شده است که سایتی پانفارس و غیر علمی است . با این حال توجه نویسنده مقاله را به نظر سومرشناسان مشهور و مورخین مشهور و حتی مورخ ایرانی و ناسیونالیست فارس " حسن پیرنیا " جلب می کنم : «ژ. اوپر (۱۸۲۵-۱۹۰۵ م.) نخستين دانشمندي بود که موضوع قرابت بين زبانهاي خانواده اورال- آلتايي و سومري را پيش کشيد. بعد از او, فريتز هومل [Fr.Hommel](۱۸۵۴-۱۹۳۶) سومرشناس آلماني, ابتدا زبان سومري را از زبانهاي آلتايي شمرد و در ۱۸۸۴ م. پيشتر رفته, با برابر نهادن واژه¬هاي سومري و ترکي و توضيح در حدود ۳۵۰ واژه سومري به کمک واژه¬هاي زبان ترکي, بر ارتباط زبان سومري و زبانهاي ترکي تأکيد کرد و حتي از خودش يک جمله ترکي ساخت که به ادعايش سومري بوده است. وي از مطالعات خود به اين نتيجه رسيد که

«شاخه¬اي از اجداد باستاني اقوام ترک حدود سالهاي ۵۰۰۰ ق. م از وطن خود واقع در آسياي مرکزي حرکت کرده, به آسياي مقدم آمده سومرها را پديد آورده¬اند. آثار بازمانده از زبان سومري نشان مي¬دهند که زبان ترکي در آن اعصار چگونه بوده است.» ( - آذربايجان در سير تاريخ ايران, رحيم رئيس¬نيا, ج ۲ , ص ۸۶۹.) ويل دورانت نيز در مورد زبان سومري¬ها مي¬گويد:
«. . . . [سومريان] شايد از آسياي ميانه يا قفقاز يا ارمنيّه برخاسته به جنوب بين¬النهرين, همراه دو نهر دجله و فرات پيش آمده¬اند؛ چنين است اسنادي که از قديمترين فرهنگ آنان در کشور ديده مي¬شود . . . نيز ممکن است از اين حدّ هم دورتر برويم و بگوئيم که سومريان اصل مغولي داشته¬اند, چه در زبان ايشان بسيار لغات است که به کلمات مغولي شباهت دارد...» .
حسن پيرنيا مورخ ايراني هم در مورد اورال- آلتايي بودن زبان سومري¬ها نظري اين چنين دارد: «زبان سومري¬ها به زبانهاي توراني آلتايي و يا اورال و آلتايي نزديک است».( - آذربايجان در سير تاريح ايران, بخش ۲ ص ۸۷۰/ ايران قديم ص ۲۱.)