Skip to main content

ایران را دوست دارم به دلیل

ایران را دوست دارم به دلیل
Anonymous

ایران را دوست دارم به دلیل اینکه:

صفحه طلایی وویجر (به انگلیسی: Voyager Golden Record)، صفحه فونوگرافی است که در فضاپیماهای وویجر که در سال ۱۹۷۷ پرتاب شدند قرار داده شده‌اند. این صفحات شامل نگاره‌ها و آواهایی هستند که برای نشان دادن گوناگونی زندگی و فرهنگ‌های زمینی به موجودات هوشمند فضایی یا انسان‌های آینده ساخته شده‌اند. فضاپیمای وویجر به سمت ستاره مشخصی در حرکت نیستند، اما وویجر ۱ به سمت ستاره ای‌سی+۷۹ ۳۸۸۸ در حرکت است که در ۱/۶ سال نوری زمین قرار دارد؛ وویجر ۱ در حدود ۴۰،۰۰۰ سال دیگر به منظومه این ستاره می‌رسد.

محتویات این صفحات توسط کمیته‌ای به ریاست کارل سیگن از دانشگاه کرنل برای ناسا انتخاب شدند. سیگن و تیمش، ۱۱۶ نگاره و آواهای طبیعی شامل موج آب، آذرخش و حیوانات (شامل صدای پرندگان و نهنگ‌ها) را گردآوری کردند. قطعات موسیقی از فرهنگ‌ها و زمان‌های گوناگون، سلام به ۵۶ زبان گوناگون (۵۵ زبان باستانی و جدید به همراه زبان اسپرانتو) و پیام چاپ شده از رییس‌جمهور جیمی کارتر و نیز دبیرکل سازمان ملل متحد در آن‌زمان، کورت والدهایم، در این صفحات جایگذاری شده‌اند.

متن پیام فارسی و ترکی که در بخش سلام و تهنیت صفحه طلایی وویجر آمده‌ است از قرار زیر است. پیام هایی تاریخی که خود بیانگر تفاوت فرهنگی انسانی، ریشه دار و خردمندانه است که انسان ها را اعضای یک پیکر می داند و مرزی میان انسان ها نمی شناسد و فاشیسم قومی-دولتی ترکیه که نه تنها میان انسان ها مرز می کشد که موجودات فضایی را نیز ترک می داند:

پارسی: درود بر ساکنین ماورای آسمان‌ها. بنی‌آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند. چون عضوی به‌درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار.
ترکی*: دوستان ترک‌زبان عزیز، باشد که احترام صبحگاهی بر سرتان باشد

Sayın Türkçe bilen arkadaşlarımız, sabah şerifleriniz hayrolsun*

Dear Turkish-speaking friends, may the honors of the morning be upon your heads

http://fa.wikipedia.org/…/%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%DB%8C%D8…

http://fa.wikipedia.org/…/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87_%D8%B7%D…