Skip to main content

نوشته ای که :« مدل اردوغان

نوشته ای که :« مدل اردوغان
کیانوش توکلی

احد جان /نوشته ای که :« مدل اردوغان را مدل نمونه شدن نمی بینم. اردوغان در ترکیه سکولار، که تمام پیشرفت دهه ها گذشته را مدیون آن است، با تقویت و تکیه بر عقب مانده ترین نیروها به سوی یک جامعه مذهبی پیش می برد.» امروز به صفحه فیس بوکم نگاه می کردم که عکسی ازاردوغان با لباس عثمانی را نشان می داددکه درزیرش نوشته بود که «اردوغان بيشرمانه ازداعش حمايت ميكرد ونوكرامريكا درمنطقه بود » منهم در پاسخ نوشتم:«با این وجود ؛ اردوغان توانست در امد سرانه ترک ها را در عرض 10 سال سه برابر کند در حالی که خامنه ای در عرض همین 10 سال مردم ایران را ده پله فقیرتر کرد و تنها یک قلم 160 میلیارد دلار از درامد نفت را با شعار های مرگ بر اسرائیل و مرگ بر امریکا نا بود کرد. این مرد هنوز رهبر بزرگترین حزب ترکیه است .... این مرد نه نوکر امریکاست ولی با ورق داعش بازی می کند همانطور که

همانطور که عربستان و اسرائیل و.... با ورق جمهوری اسلامی ایران بازی می کنند .... تحت سلطه اردوغان ، هنوز ترکیه دمکراتیک است و احزاب چپ ؛ لیبرال و کرد می توانند در انتخابات شرکت نمایند و به مجلس راه یابند و اردوغان را از اکثریت بیاندازند در حالی که خامنه ای در انتخابات 88 تقلب کرد و رهبران جنبش سبز را که از یاران «امام راحل» بود را همچنان در زندان نگاه داشته است. لطفا نسبی سخن بگویئد چرا که ارزش ها در مقایسه نمودار می شود و این دو مرد را یعنی اردوغان و خامنه ای را با هم مقایسه کنید. البته ضدیت با ترکیه را می فهمم ؛شاید یکنوع «حسادت ملی» باشد ..... یکخورده از این کشور درس بگیریم که چگونه می شود در این دنیای شیر تو شیز پیشرفت داشت.
نوشته ای :«آنچه تجربه منطقه نشان می دهد، جدائی دین از حکومت دستاورد بزرگ نوسازی و روشنگری بود،...» ولی واقعیت است که حکومت سکولارترکیه ، شاه ، صدام ، قذافی و اسد ها قبل از اینکه دستاورد بزرگ نوسازی و روشنگری مردمان این کشورها باشد ؛نتیجه جنگ سرد بود یکی از محقیقن مصری در برنامه بی بی سی شرح می داد که چهل سال پیش از این ؛ زنان مصری حجاب اسلامی بدین شکل امروزی به تن نمی کردند و حداکثر یک نوار پارچه ای بنام روسری بود و در ایران خودمان هم خانم ها یا بی حجاب بودند ویا با چادرهای گل و منگولی در خیابان ظاهر می شدند که و آنچزی که در امروز در بغداد، قاهره ، دمشق و تهران می بینیم وجود خارجی نداشت وزنان مسلمان حداکثر اگر با حجاب سنتی در شهرها حضور داشتند و این لباس متحد الشکل مقنعه و روپوش های بلند تا قوزک پا... حاصل 40 سال فعالیت اسلامیست ها در خاورمیانه است که همزمان با فروپاشی اردوگاه شرق و خاتمه جنگ سرد به یک ارزش مبدل شد.

در کامنت بعدی در مورد تغییر و تحولات منطقه و نقش تناسب قوای سیاسی در اتخاذ خط مشی اپوزیسیون ایران خواهم نوشت