Skip to main content

یک سوال که من هرگز جوابی برای

یک سوال که من هرگز جوابی برای
Anonymous

یک سوال که من هرگز جوابی برای آن نگرفته ام این است که این دوستان؟ که کار و زندگیشان را ول کرده اند و گرفتاریشان تعیین هویت برای آذربایجانیهاست، چرا ترکهای ترکیه را از این نظرات مشعشع خود محروم می گذارند و به آنها توضیح نمی دهند که ترک نیستید و به زور زبانشان ترکی شده است؟ در همان ویدئو چند عکس گذاشته شده که چهره ترکهای آسیای میانه را با چهره آذربایجانیها مقایسه می کند. همین مقایسه را می شود با استفاده از عکسهای ترکهای ترکیه انجام داد و به آنها گفت که سالیان سال در اشتباه بوده اند. پس چرا این کار انجام نمی شود؟ (به خصوص که اتفاقا در ویدئو به موضوع مهاجرت ترکان به آسیای صغیر هم اشاره می شود)

مثلا اگر امروز کسی در اروپا بگوید من ترک هستم، بلافاصله شاید 90% مردم این طور برداشت کنند که گوینده اهل ترکیه است. شاید فقط برای آدمهای با معلومات بیش از سطح مردم عادی یا کسانی که تجربه کار و زندگی در آذربایجان یا قزاقستان و غیره را دارند، این سوال پیش بیاید که منظور گوینده ترک کدام کشور یا منطقه است. بدین ترتیب واقعیت این است که جهان امروز فرهنگ و زبان ترکی را با نام ترکیه می شناسد. ولی با این همه، این قلمزنان و محققین عالی مقام، کشور ترکیه را با این همه محصولات فرهنگی و کانالهای تلویزیونی و غیره ول کرده اند، پیله کرده اند به ما تا ما را توجیه کنند که ترک نیستیم. خوب، این آقایان اول چرا مردم ترکیه را نسبت به این که تا به حال ترک نبوده اند و در اشتباه بوده اند، و باید به اصل و ریشه خود برگردند روشن نمی فرمایند؟ غیر از این است که در این صورت خود را مضحکه خاص و عام خواهند کرد؟ یک نفر از اینها چرا تلاش نمی کند تا مردم عراق و مصر را قانع کند که عرب نیستند؟ یعنی همه مردم این کشورهای پان عربهای بی هویتند؟
واقعیت این است که در جهانی که هر کس حق دارد حتی اسم کوچک و فامیل و ملیتش را عوض کند یا حتی از خود سلب ملیت کشور محل تولد خود را بکند، این مقالات بلند بالا و ویدوئوهای بی مایه با نیت تحمیل هویتی مشخص بر گروهی از مردم، فقط و فقط نشانه یک چیز است که عبارت باشد از سطح بی نهایت نازل فرهنگ، رشد فکری و رواداری جامعه ما. آنهایی که ادعاهای بزرگ و عجیب و غریب در مورد فرهنگ 2500 ساله خود دارند و در عین حال تمام هم و غمشان شده یکسان سازی زبانی و فرهنگی است، اثبات می کنند که صاحب مبتذل ترین سطح فکر و اندیشه و بیشترین عقب ماندگیها هستند. نمونه اش این که آقا افتخار می کند فرزند کوروش و زرتشت و کی و کی هست. گویا پیش از تولد، تلاش و کوششی مجدانه در این راه به خرج داده یا کلاس کنکوری، چیزی رفته تا از تخمه فلان کس بشود! به چیزهایی افتخار می کنیم که کوچکترین نقشی در آنها نداشته ایم و دیگران را به دلایلی تحقیر می کنیم که کوچکترین دخالتی در آنها نداشته اند تا آبی بریزیم بر اتش عقده های حقارتمان. بعد هم افسوس می خوریم که چرا جامعه ما در این وضعیت و حال و روز است. به هر حال، واقعا به قول خود گوینده ویدئو، خلایق هر چه لایق (هر چند ایشان این مثل را نیز اشتباهی خلایق هر چه را لایق می گوید تا سطح سواد پارسی اش را حسابی توی چشم پان ترکهای بی خرد و کذا و کذا فرو کرده باشد!)