Skip to main content

ترکهای ایران تجربه ی هزارسال

ترکهای ایران تجربه ی هزارسال
آ. ائلیار

ترکهای ایران تجربه ی هزارسال اداره ی ایران را دارند و میتوانند نه تنها آذربایجان، بل در اداره ی همه ایران، به صورت دموکراتیک شرکت کرده و آن را اداره کنند. و چه بسا نقش تعیین کننده ی تاریخی خود را مثل همیشه ایفا کنند.
در ایران همه از «عناصر جسمی-فرهنگی» آمیخته اند اما با این همه آمیختگی، هر خلقی یا ملتی «هویت » خاص خود را نیز حفظ کرده است. از این رو من عضوی از خلق خود هستم با هویت مردمی خود. گرچه همه ی «هویتها و خلقها» را چون هویت و خلق خود دوست دارم. و آنها را برابر و مورد احترام میدانم.

من جسما از «عناصر مختلف منطقه ای تاریخی» پدید آمده ام و برایم مهم نیست که عمدتا جسم من از کدام « خون و ژن و جسم » تشکیل شده است. چون نژاد پرست نیستم و به «وجود نژادها » اعتقاد ندارم. همین که انسانم برایم کافی ست.

از نظر «فرهنگی» نیز این « آمیختگی عناصر مختلف » را دارم ، ولی «عمدتا هویت فرهنگی من ترکی ست».
من از نظر هویت فرهنگی عمدتا «ترکم». و به کسی هم اجازه نمی دهم برای من «هویت فرهنگی یا جسمی» تعیین کند.این کار تنها از عهده ی راسیستها برمیاید.

نام دیگر هویت فرهنگی من «آذربایجانی» ست. من از نظر فرهنگی «ترک آذربایجانم». زبانم نیز «ترکی آذربایجان» است.
اینکه جسم من چگونه است؛ آنرا به عهده ی «راسیست ها» میگذارم که به من «خون و ژن و نژاد » تعیین کنند. که برسینه ام نام « نژاد آریایی» یا « غیر آریایی» بنویسند.

اینکه ناسیونالیست های فارس برسینه ی من مینویسند «آذری هستم و از ریشه ی آریایی؛ ترک نیستم » ؛ چگونگی جسم مرا تعیین میکنند؛ اینان راسیست اند.