Skip to main content

بنا به گفته شما: " اگر چه

بنا به گفته شما: " اگر چه
Anonymous

بنا به گفته شما: " اگر چه گاهي اين امرا در خلوت و با خاصان به ترکي سخن مي گفتند، و گفتگوي سلطان مسعود با ابوالفضل بيهقي به زبان ترکي، يکي از شواهد اين مدعا است، اما بطور رسمي هيچگاه در دربار آن ها به ترکي سخن نمي رفت و حتي در دربار سلجوقيان آسياي صغير که نام‌هاي ايراني، همچون کيکاوس و منوچهر، برخود مي نهادند، به فارسي سخن مي رفت و ديوان ها به فارسي دري نوشته مي شد. " پس می رساند که سلاطین ترک نه تنها زبان ترکی را تشویق نمی کردند بلکه خود هم در داخل زبان فارسی مستحیل میشدند . پس با کدام دلیل ادعا دارید زبان ترکی کنونی آذربایجان بر مردم آذربایجان تحمیل شده و زبان بومی باصطلاح آذری را از بین برده است و مردم ترک زبان کنونی آذربایجان در اصل آذریهای مورد ادعای شما بوده اند که زبانشا ترکی شده است ؟

اگر آذري¬هاي آقاي کسروي در آذربايجان اکثريت مي¬بودند و ترکان مهاجر در اقليت, بايد مهاجرين ترک در داخل بوميان باصطلاح آذري مستحيل مي¬شدند و زبان مردم کنوني آذربايجان هم زبان آذري مورد ادعاي آقاي کسروي مي¬شد نه زبانِ ترکي آذربايجان !زبان ترکي که زبان مردم آذربايجان و ديگر مناطق ترک ايران است وضع و موقعيتش از دو حال خارج نيست:
۱- اين زبان از ۷۰۰۰ سال پيش و از زمان سومريان که بنيان¬گذاران اولين تمدن بشري هستند, عیلاميان و اعقاب آنها به مردم ترک ايران به ارث رسيده است که اسناد زيادي در اين مورد موجود است و ترکاني هم که بعداً به اين سرزمين آمده¬اند به همزبانان قبلي خود پيوسته و زبان ترکي آذربايجان و آناتولي را پديد آورده¬اند.
۲- اين زبان, زبان ترکاني است که بعداً و بقول احمد کسروي و کسرويست¬ها از زمان غزنوي¬ها, سلجوقي¬ها و با جمعيت انبوه به آذربايجان, آناتولي و ديگر مناطق ايران آمده و اکثريت مطلق جمعيت اين مناطق را تشکيل داده و ترکيب جمعيت را به نفع خود تغيير داده¬اندو مردم کنونی آذربایجان را تشکیل داده اند که در هر دو حال اينها ترکان اصيلي هستند که بعد از حاکميت اسلام به مدت هزارسال مستمر از چين تا قلب اروپا را زير حاکميت خود داشتند و آذري¬هاي ترک شده هم نيستند, چه اگر آذري¬هاي آقاي کسروي در آذربايجان اکثريت مي¬بودند و ترکان مهاجر در اقليت, بايد مهاجرين ترک در داخل بوميان باصطلاح آذري مستحيل مي¬شدند و زبان مردم کنوني آذربايجان هم زبان آذري مورد ادعاي آقاي کسروي مي¬شد نه زبانِ ترکي آذربايجان !
هم اکنون هم ترکان در آذربايجان و در ديگر مناطق ترک زبان ايران, اکثريت مطلق جمعيت اين مناطق را تشکيل مي¬دهند و در هر جامعه¬اي هم, بنيان آن جامعه بر اساس جمعيت اکثريت شکل مي¬گيرد و گروه¬هاي اقليت, قالب اکثريت را به خود مي¬گيرند و همانند آنها مي¬شوند.
با همة اين احوال خود فارسها هم مهاجر هستند و بعدها به ايران آمده¬اند و مکان اصلي و بوميشان هم ايران نبوده و استپ¬هاي جنوب سيبري بوده است. زبان بومي ايرانيان ساکن استانهاي فارس¬نشين امروز هم قبل از مهاجرت فارسها به ايران, ايلامي بوده است. ولي چون فارسها با آمدنشان به ايران و مناطق فارس, اکثريت نسبي جمعيت منطقه را تشکيل داده¬اند, خود را فارس خواندند و کسي هم نگفت فارسها زبانشان را بر بوميان ايلامي تحميل کرده¬اند, و يا کسي ادعا نکرد که فارسهاي کنوني در اصل فارس نيستند و ايلامي هستند و چون زبان ايلامي هم از نظر ريشه¬شناسي با ترکي يکي است و جزء زبانهاي التصاقي مي¬باشد و با زبان پارسي قديم که جزء زبانهاي تحليلي است اصلاً قرابت و نزديکي ندارد در حقيقت اصل و ريشه فارسها از ترکها است !