Skip to main content

سالام

سالام
Anonymous

سالام
اردوغان: در مورد ایجاد منطقه حائل در سوریه به توافق نزدیک شده ایم
گوناز تی وی : رجب طیب اردوغان رئیس جمهور تورکیه اعلام کرد متحدان ترکیه در نبرد علیه داعش در حال نزدیک شدن به فکر تشکیل یک منطقه امن در سوریه هستند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور تورکیه برای بازرسی تدارکات اجلاس سران G20 که در آنتالیا برگزار خواهد شد به این شهر رفته، در مرکز مطبوعات بین‌المللی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.



اردوغان در پاسخ به این سوال که آیا یکی از مهمترین دستور کارهای این جلسه سوریه و مبارزه زمینی با داعش خواهد بود، گفت: "ما باید این موضوع را خیلی واضح و آشکار مطرح کنیم؛ تورکیه برای مبارزه با تمام گروه‌های تروریستی به ویژه گروه تروریستی داعش که تهدیدی برای امنیت تورکیه محسوب می‌شوند، قدم‌هایی را به تنهایی و یا به صورت ائتلاف جمعی برداشته و برمی‌دارد. هم اکنون تعداد زیادی هواپیما در اینجیرلیک مستقر شده‌ است، این استقرار نیروهای ائتلافی در آن‌جا است. در جاهای دیگر نیز در صورت نیاز می توانند از پایگاه‌هایمان استفاده کنند؛ ما در این زمینه مصمم هستیم و به همین شکل ادامه خواهیم داد".

وی با اشاره به مکالمه تلفنی با اوباما، همتای آمریکایی خود در شب گذشته، افزود: "با جناب اوباما شب گذشته حدود 45 دقیقه راجع به این موضوع گفتگو کردیم؛ زیرا نحوه برخورد نیروهای ائتلاف که برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تشکیل داده و خواهیم داد، بسیار بسیار حائز اهمیت است. کشورهای اطراف نیز به بهانه اینکه به داعش حمله می کنند، افراد غیر نظامی مانند تورکمن‌های بایر بوجاق را مورد حمله قرار می‌دهند که این خوشایند نیست. ما بالاخص این موضوع را به آنها یادآوری کرده و خواهیم کرد. در اینجا موضوع ترور جهانی، به ویژه موضوع سوریه و مشکلات پناهجویان را مورد بررسی قرار خواهیم داد".

رئیس جمهور تورکیه در ارتباط با موضوع منطقه حائل، گفت: "قبل از هر چیزی این موضوع منطقه حائل را از فرهنگ لغات‌نامه خود خارج کنیم؛ منطقه حائل مطرح نیست".

وی با بیان اینکه تورکیه عناوین، "منطقه پرواز ممنوع"، "منطقه پاکسازی شده از ترور"، "برنامه آموزش و تجهیز" را در دستورکار خود قرار داده است، افزود: "فعالیت‌های ما درباره برنامه آموزش و تجهیز ادامه دارد. کشورهای دوست نیز درخصوص منطقه پاکسازی شده از ترور به این سمت گرایش دارند. درمورد منطقه پرواز ممنوع، عملیات‌ زمینی و غیره پیشرفت‌های مثبتی وجود دارد، این را مشاهده می کنیم. زیرا این نیز پذیرفته شده است".

وی در ادامه افزود: "این حادثه را ما تجربه می کنیم، آنها از این حادثه بسیار بسیار دور هستند، چه چیزی در حلب اتفاق می افتد ما از آنها بهتر می دانیم. تورکیه اقوامی دارد که در حلب زندگی می کنند. حلب یکی از بزرگترین استان‌های سوریه است که دو میلیون نفر جمعیت دارد. ولی موضوع جرابلس و اعزاز، این‌ها بسیار موارد استراتژیک هستند. همان‌طور که می دانید درخصوص عبور به سمت غرب فرات مصمم هستیم. کسی نمی‌تواند به طرف غرب فرات عبور کند، در این خصوص بسیار مصمم هستیم. پیش از این خواستند چنین اقدامی کنند، ولی واکنش لازم انجام شد. حساسیت ما در این خصوص از این به بعد بسیار متفاوت خواهد بود. از این باید ملت خودم و تمام جهان آگاه باشند".





گوناز تی وی

MA