Skip to main content

اسلامیسم با دین اسلام فرق

اسلامیسم با دین اسلام فرق
آ. ائلیار

اسلامیسم با دین اسلام فرق دارد. اسلامیسم « دین و سیاست» را مخلوط میکند. و اسلام سیاسی را به وجود میاورد.
جامعه ی بشری بعد از سده های میانه با تجربه های دردناک به نتیجه رسید که باید « دین از سیاست جدا شود». جامعه ی مدرن درجهان از جمله در اروپا بر اساس «جدایی دین و دولت» ساخته شده است.
در ایران قبل از خمینی دین و دولت جدا بود. و دین اعتقاد شخصی افراد بود. اما نواب صفوی، ملی-مذهبی ها، مجاهدین؛ خمینی، دین را با سیاست مخلوط کردند و در 57 خمینی توانست حکومت اسلامی شیعه را حاکم کند و کشورهای بزرگ غربی هم از او حمایت کردند. اینان در افغانستان هم همین کار را کردند.

داعش را هم کشورهای غربی و متحدان آنها قدرتمند کردند تا اسد را سرنگون کنند که نتوانستند. و عملا مردم سوریه و عراق را به نابودی کشیدند و اکنون اروپا را هدف خود قرار داده است. همانطور که در مقاله آمده سیاست حمایت از گروههای تروریست و اسلامیست اسلامی ، درست نبود و نیست.
155 کشور الکی متحد شدند که گروه داعش را شکست دهند . و تنها به حملات هوایی محدود بسنده کردند. چون قصد نداشتند آنرا شکست دهند. میخواستند «محدود کرده و تحت کنترول» در بیاورند و باز از آن در خدمت هدفهای خود استفاده کنند. در این جریان است که اروپا با ترورهای این سازمان روبرو شده است.
اگر کشورهای اروپایی واقعا به فکر جان شهروندان خود باشند لازم است :
1- سیاست حمایت از اسلامیستها را قطع کند. در خارج و در اروپا.
2- با نیروی زمینی و هوایی مشکل گروه داعش را سریع حل کنند.
3- در آفریقا و در خاورمیانه و در دیگر جاها سیاست نابودی سازمانهای تروریستی را دنبال کنند.
اما روشن است که کشورهای قدرتمند اهل این سیاست مبارزه ی واقعی با تروریسم نیستتند.
چون خود سازنده ی این سازمانها هستند و از آنها «نفع اقتصادی-سیاسی-نظامی» می برند.
4- اولین داعش واقعی، داعش ایران است که توسط حمایت غرب به قدرت رسید. غرب دهه هاست سیاست به قدرت رساندن داعش ها را دنبال میکند. و هرجا هم این داعشها قدرت میگیرند داعشهای دیگر را میسازند.
اخوان مصر، مذهب در ترکیه، ایران ، آفریقا از شاهکارهای این سیاست است. حتی لازم شد از سازمانهای غیر مذهبی و ناسیونالیستی نیز جهت اهداف خود استفاده میکند. چون سود دارند و رسیدن به آن تنها هدف این کشورهاست. پول پول باز هم پول.
همه چیز فدای سرمایه. جان و امنیت شهروند باد هواست.