Skip to main content

منطق جامعه رنگین و سوگند نامه

منطق جامعه رنگین و سوگند نامه
بهنام چنگائی

منطق جامعه رنگین و سوگند نامه ی راهبردی و تازه ی خانم لیلا زانا در مجلس، کاملا درست تهیه و بازتاب یافته، و این دیدگاهِ کلان اجتماعی، همه می دانیم که پشتوانه ی محکم توده ای و ریشه ی اصولی و حقوق بشری بی پاسخ مانده داشته و دارد؛ که بیش از این برای دیگر شهروندان کشور تبعیض زده ی ترکیه قابل چشم پوشی نیست و شایسته است که اعتراض رئیس مجلس و عوامل دولت آق پارتی شدیدا مورد سرزنش و محکومیت قرار ما نوعدوستان گیرد.

امر کاملا حقوقی و انسانی ای که دهه ها عمدا و آشکار توسط دولت ها و امروز توسط مافیای اردوغان سرکوب و حذف شده است؛ چراکه این خواست ابتدائی و اصولی، هیچگاه با تفکر پانترکیست های حاکم عملا تاکنون خوانائی نداشته و بدین خاطر هم چنین حق خواهی جسورانه و انقلابی ای فرصت بروز نیافته است؛ چالشی که خانم لیلا زانا یک تنه عهده دار شکاندن این طلسم پانترکیسم خودردی شده است.

به همین خاطر حق با خانم زانا، دیدگاه فراملی او و همفکرانش است و وی می داند و می باید در برابر این تبعیض های دیرینه و تحکم ضدحقوق بشری پانترک ها مقاومت کند و تحت هیچ شرایطی نباید سوگند نامه ی فراملی خود را که برای اولین بار و به نام حقوق تصرف شده ی همه ی ملت ها و اقلیت های مذهبی فرهنگی ربوده و لهیده گشته اند، و او آنرا کاملا بجا ابراز کرده است، رها کند.

سهم حقوق مسلم شهروندانی که ازدیرباز و همچنان نیز مورد ستم و نابرابری دولت فاسد مرکزی می باشند؛ نباید از این خواسته کوتاه آمد. آرزوی من این است که او و همراهانش با استفاده از اصول و اهرم های دمکراتیک و همزمان حمایت های سازمان های حقوق بشری و جهانی بیشتر یاری یافته و عقب نشینی نکنند و از این خواست بحق همگان غیرترک و عموم شهروندان ترکیه پس ننشینند، و دوباره زمانه ی زور و تبعیض گرائی را نپذیرند؛ و با مبارزه ی متمدنانه ی خویش شرایط بیشتر دگرگونی ساختار را فراهم و این جرقه ی برابری خواهی لازم را، هرگز و دوباره به ایستگاه پیشین نابرابری ها برنگردانده و به این تلاش مترقی و همه شمول خود علیه تمامیتگرائی گردنکشانه ی شوینیسم پانترک ها، آق پارتی و سرکرده اش اردوغان گردن تسلیم ننهد. درود بر این انسان آزاده و نوعدوست!