Skip to main content

جناب بهنام چنگایی گرامی،

جناب بهنام چنگایی گرامی،
ناصر کرمی

جناب بهنام چنگایی گرامی،... در مقالهء قبلی خود موضوع بسیار مهمّی را در رابطه با ساختار قدرت و حکومت و مناسبت آن با تبعیض و ستم طبقاتی در حوزهءِ مسائل ملّی و قومی در ایران مطرح کردید. واقعیّت هست که اگر مسائل ملّی و قومی در ایران از این زاویه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، .........

قوم تُرک آذری گذشته از ایدئولوژی شیعه گری قزلباش خود، در ستم طبقاتی و در دیکتاتوریهای حکومتی نقشی اساسی داشته و دارد، چرا که بخش عظیم سرمایه ملّی ایران در چنگ این گروه از مردم جمع شده است. در همین نظام جمهوری اسلامی جمع آوری ثروت و قدرت سیاسی این مردم به اوج خود رسیده است، حتّی کارسازتر از دوران صفویان و قاجاریان، که ترکیه را هم در این بهره وری کلان از سرمایه و اقتصاد ایران شریک و سهیم و مالک کرده است.
بنا بر این شعار های قومی و زبانی و فرهنگی دادن این مردم تُرک آذری، پوششی است برای نگهداری همین نظام اسلامی به رهبری علی خامنه ای است، هدف نهایی این هست که اگر نظام اسلامی برود ایران هم باید از هم فروپاشد و به آتش کشیده شود. وظیفهء تمامی روشنفکران ایرانی بویژه مارکسیستها، سوسیالیستها میباشد که به این پیچیدگیهای نظام قدرت و ساختار طبقاتی آن بر اساس انباشب سرمایه در ایران توجه شود.
در مقالهء: " تبعیض و منطق جامعهء رنگین" هم نظام طبقاتی و سیاست قوم حاکم که هم سرمایه و قدرت را در چنگ دارد و ستم را بر غیر خودیها و طبقات زیر دست روا میدارد، بدرستی اشاره کرده اید. شکل گیری کشوری بنام ترکیه در سال 1926 میلادی بر اساس اسلامگرایی و جهادیسم، و پس از آن ناسیونالیسم کور، پس از آن با فشار غرب و اروپا دوران کوتاهی پروسهء گذار به دمکراسی را پیشهء خود کرد، امّا هر بار آنرا با کودتاهای نظامی سرکوب کردند، اصولأ تشکیل کشوری بنام ترکیه از سوی کشورهای سرمایه داری غربی، برای خدمت و فرمانبری دستورات آنها در منطقه است.
تشکیل کشوری بنام ترکیه بر آواره کردن و نابودی و حذف و نسل کشی حداقل 6 قوم و نژاد دیگر در سرزمین آسیای میانه( ترکیه امروزی) بوده است. همانطور که جدایی دین از سیاست "سکولاریسم" در دین اسلام ممکن نیست، و این دین اسلام هم اصلاح پذیر نیست و دمکراسی را هرگز بر نمی تابد، فرهنگ مردمان تُرک هم دمکراسی را تحمّل نخواهند کرد. در یک جامعه و کشور رنگین کمان باید پلورالیسم سیاسی فرهنگی حاکم باشد و حقوق فردی و شهروندی زیر بنای ساختار یک حکومت سکولار و لیبرال دمکرات باید باشد.
سرمایه داری و امپریالیسم، زمانی خدشه پذیر خواهد شد که دست دراز و سرباز خدمت گزار آن امثال ترکیه در خود منطقه مورد هدف قرار گیرد، در ترکیه پیروزی با مردمان کُرد خواهد بود، گرچه رخدادهای منطقه ای و جهانی اکنون بر این روند سایه افکنده است.