Skip to main content

دانته ایتالیایی ، شاعر پایان

دانته ایتالیایی ، شاعر پایان
Anonymous

دانته ایتالیایی ، شاعر پایان سدههای میانه از جهنم ادیان ابراهیمی گزارشاتی میدهد که ....الله و دادگاه کذایی اش را نشان میدهد که فرزندان خلفش ، داعش و صلیبیون مجاهد و آخوندها هستند. که مردم را شکنجه داده و به قتل میرسانند.

قرون وسطی ؛ شکنجه در جهنم مسیحیت .

دانته ، شاعر ایتالیایی در سال 1265 میلادی در ایتالیا بدنیا امد و در سال 1321 در تبعید درگذشت . اودر طول عمر خود در مبارزات احزاب و گروههای آنزمان شرکت نمود و حتی چند ماهی عضو شورای شهر شد . وی خواهان حکومتی بود که وابسته به پاپ و کلیسا و دین نباشد . او وظیفه روحانیون را پرداختن به مسائل آنجهانی میدانست و نه دخالت در زندگی سیاسی و اجتماعی این جهانی .
دانته شاعریست ادیب و زبانشناس ، مورخی آگاه و سیاستمداری نظریه پرداز که با معلوماتی دائرت المعارفی به موشکافی مسائل پیچیده سیاسی و اجتماعی زمان خود پرداخت و در باره نقش وآینده پاپ ها و روحانیون مسیحی و شاهان و قیصرهای آنزمان نظری تحلیلی داد .
دانته سرانجام 20 سال آخر عمر را در تبعید گذراند . اگرچه او جمعا 3 با ر محکوم به اعدام شد و سالها درترس و وحشت زیست ولی تن به سازش نداد . با اینهمه آثار فراوانی از جمله کتاب شعر" کمدی الهی" را به نسلهای آینده تقدیم نمود .
حدود 150 سال پیش انگلس؛ متفکر کمونیسم ، در مقدمه ترجمه ایتالیایی کتاب" مانیفست "به نقش ملی و اهمیت جهانی شعر دانته در ادبیات جهانی و سیر اندیشه بشر اشاره کرد و او را آخرین شاعر برجسته سدههای میانه و اولین شاعرمدرن عصر رنسانس نامید .الیوت ، شاعر انگلیسی میگوید در تاریخ ادبیات جهان دانته و شکسپیر دنیای سخن را بین خود تقسیم کرده اند و جای فرد سومی نیست . دانته غیر از فرهنگ یونان باستان با فلسفه و تاریخ و ادیان شرقی نیز آشنایی داشت چون در اشعارش اشاراتی به ابن رشد و صلاح الدین ایوبی میکند .
او میگفت اگر در دوران باستان زندگی یک واقعیت ملموس زیبا و ضروری بود در قرون وسطا زندگی یک دکان بقالی است چون هر روز انسان را با تهدید و تطمیع مجبور به انجام یا اجتناب از اعمالی میکنند تا در ازای آنها پاداش یا عذابی را دریافت نماید .
دانته با کمک اشعارش نشان میدهد که فرهنگ لغت دوران قرون وسطا شامل تعداد بیشماری اصطلاحات بدبینی و دشنام وپرخاش و تهدید و تهمت است که روزانه به سر و روی مخالفین و دگراندیشان میبارد .موضوع کتاب شعر "کمدی الهی" دانته گزارشی است خیالی از یک سفر 10 روزه به آندنیا . در آنجا دو تن از یاران قدیمی دانته ، کمک و راهنمایی او را در بعضی شرایط و در آن ولایت غریب و مخوف بعهده میگیرند .
دانته در طول این سفر ادبی با تعداد بیشماری از ارواح محکومین و گناهکاران و لعنت شدگان و امیدواران و نادمان و نجات یافتگان ملاقات میکند . او نشان میدهد که در طول قرون وسطا بازار ابتذال و خرافات و فردگرایی و تهمت زنی و شکنجه و توطئه چینی و آدم ربایی و پرونده سازی بسیار گرم است . دانته به معرفی قشر بدنام قرون وسطا یعنی کشیش و پاپ و روحانی و راهبه و اسقف و خان نیز می پردازد .
کتاب کمدی الهی شامل 3 بخش جهنم و بهشت و عالم برزخ است . او در باره هرکدام از سه بخش فوق 33 سرود بلند که هرکدام شامل 150 بیت شعر است خلق نموده . دانته در آنجا از 7 گروه محکوم و گناهکار ساکن جهنم نام میبرد که عبارتند از انتقام گیران و نفس پرستان و مغرورها و حسودها و تنبل ها و پرخورها که به ترتیب درجه جرم در طبقات مختلف چاههای آتشفشان جهنم اسیرو جاسازی شده اند .
در سرود چهارم در بخش جهنم، دانته از کافران عادل مانند هومر و افلاتون و سیسرو و صلاح الدین ایوبی به نیکی یاد میکند . در سرود هژدهم به 2 دریاچه آتشین اشاره میشود . در یکی از این دریاچه ها دلالها و واسطه ها و منحرفین و فریبکاران، و در دریاچه دیگر چاپلوسان و زبان چربها و هجوگویان و مداحان در حال شکنجه روحی و جسمی هستند.
در سرود نوزدهم دانته به توصیف شکاف صخرهها و طبقات مختلف چاههای آتشین و سوزان پرداخته که در میان آنها جادوگران و معامله گران و فرصت طلبان