Skip to main content

آلودگی صنعتی آراز توسط

آلودگی صنعتی آراز توسط
Anonymous

آلودگی صنعتی آراز توسط ارمنستان بزرگترین چالش زیست محیطی آزربایجان جنوبی بعد از دریاچه اورمیه
21.05.2016
گوناز تی وی: آب رودخانه آراز چند سالی می‌شود که دیگر مثل گذشته صاف و زلال نیست و با خود انواع مواد شیمیایی و فاضلاب معادن ارمنستان را حمل می‌کند، آلودگی که تا سر سفره دریای خزر رسیده و در چرخه غذایی مردم همچنان می چرخد و موجب مرگ تدریجی انسان ها می شود.


به گزارش گوناز تی وی، رود آراز به طول بیش از 1000 کیلومتر که به دریای خزر می ریزد کشور ارمنستان بیش از 25 سال است که با سرازیر کردن پساب های صنعتی حاوی فلزات سنگین این رودخانه را آلوده کرده است.

این رودخانه پرآب و بزرگ در سال‌های اخیر به شدت تهدید می‌شود، فاضلاب معادن ارمنستان به این رودخانه ریخته شده و اکوسیستم منطقه و این رودخانه به شدت تهدید می‌شود.

البته این وضعیت زمانی خطرناک‌تر می‌شود که بدانیم با افزایش دمای هوا در ماه‌های اخیر و کاهش سطح رودخانه شاهد افزایش ورود پساب‌های صنعتی و معدنی ارمنستان به این رودخانه هستیم، تا جایی که مرگ ماهی‌های آراز در سال‌های اخیر نسبت به گذشته چندین برابر شده است.

این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم این پساب‌های صنعتی و معدنی ارمنستان از طریق آراز به دریای خزر هم وارد می‌شود و حیات ماهی‌ها و موجوادت زنده این دریا را نیز تهدید می‌کند.

این رود به دشت مغان و بخش وسیعی از مناطق شمال غربی ایران آب‌رسانی می‌کند و بدون شک همه این پساب‌ها و فاضلاب‌ها را از طریق حل شدن در آب به نقاط مختلف کشور و شاید حتی از طریق ماهی‌ها و یا سبزیجات و میوه ها به سر سفره‌های مردم نیز می‌برد.

دوستی دولت فارس محور ایران با ارمنستان سبب شده که این حکومت اعتراضی به این فاجعه اکولوژیکی نداشته باشد.

تخلیه زباله نیروگاه‌های برقی ارمنستان در آراز هم کاملا شیمیایی و خطرناک ارزیابی شده که آنها با ورود به چرخه غذایی انسان ها باعث انواع بیماری ها نظیر سرطان های مختلف می شود.

آراز بزرگترین چالش زیست محیطی بعد از دریاچه اورمیه می باشد که دولت ایران به دلیل اینکه متحد استراتژیک دولت جنایت کار ارمنستان می باشد به آن بی توجه است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که فاضلاب معادن ارمنستان به دریای خزر هم وارد می‌شود چراکه بخش زیادی از آب رودخانه آراز به دریای خزر می‌ریزد.

به گزارش مهر نیوز معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در سفری که به تبریز داشت اشاره مستقیمی به آلودگی شیمیایی این رودخانه‌ پر آب مرزی کرده و می‌گوید که سال‌ها است این آلودگی ادامه دارد و اگر مهار نشود منابع ملی ایران را عملا نابود می‌کند و حیات جنگل‌های حفاظت شده قره داغ، کیامکی و آینالی که محل پرورش گوزن قرمز ایران است را به طور جدی در مخاطره قرار می‌دهد.

این اظهارات در شرایطی است که شاهد هیچ اقدام چندان قاطعانه‌ای از طرف مسئولان محیط زیست کشور موسوم به ایران در خصوص رفع آلودگی آراز و انجام مکاتبات با طرف‌های ارمنستانی نیستیم و همچنان تخلیه فاضلاب‌های معادن ارمنستان به این رودخانه ادامه دارد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس نهم با تایید انتقال فاضلاب معادن ارمنستان به رود آراز به مهرنیوز گفت: متاسفانه چند سالی است که این اقدام انجام می‌شود و مسئولان محیط زیست هم واکنش جدی در این خصوص نشان نمی‌دهند.

محمد حسن نژاد با بیان اینکه کنترل آلودگی رودخانه آراز باید اولویت مسئولان باشد، افزود: در شرایط کنونی شاهد مرگ هزاران ماهی در رودخانه آراز و گسترش آلودگی‌های این رودخانه و انتقال آن به مزارع کشاورزی هستیم.

مدیرکل دفتر آب وخاک سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص اظهار نظر قابل تاملی داشته و گفته است: آلودگی آراز مربوط به سه بخش آب های سطحی، رسوبات و موجودات کف زی است.

مسئولان ایران مثل همیشه وعده توخالی داده اند که این فاجعه زیست محیطی را تا سال 2017 حل کنند ولی تا کنون مقامات فاسد حکومت ایران اقداماتی در این زمینه صورت نداده اند.