Skip to main content

جناب لاچین

جناب لاچین
Anonymous

جناب لاچین
نتنها من که هیچ کس حتی خود شما هم دقیقا نمیدانید منظورتان از استبداد در زمینه زبانی در ایران یعنی چه، کلماتی است که به دلیل افراط در استعمال در میان شما و همفکرانتان رایج شده. اینکه شما را آدم حساب نمیکنند ربطی به زبان پارسی ندارد در خودتان به شخصه جستجو کنید، در ضمن شما اجازه ندارید از طرف مردم اذربایجان صحبت کنید این یکی از بزرگترین عادات همفکران شماست که باید ترک کنید. من خودم در منطقه آذربایجان به دنیا آمده ام و میدانم که در تمام ادارات، بانک و آموزش و پرورش و در تمامی مراکز دولتی ترکی در کنار پارسی استفاده میشود انهم از طرف کارمندان رسمی دولت، پارسی فقط در مکاتبات اداری وجود دارد. زبان ترکی در موسسه نیمه دولتی جهاد دانشگاهای و در موسسات آموزشی خصوصی یاد داده میشود ،

مجالات و روزنامه ها به این زبان منتشر میشود و شبکه های استانی به این زبان برنامه منتشر میکنند، و ئدر دانشگاه این رشته تدریس میشود و شما میتوانید کتاب شعر و دیگر کتب دلخواه به این زبان منتشر کنید.

در امریکا زبان رسمی فقط انگلیسی است اما در برخود روزمره ماانند ایران کارمندان دولت به زبانهای مختلف ارتباط برقرار میکنند. 99 درصد از کشورهای دنیا و تمامی کشورههای صنعتی بدون استثنا یک زبان دارند و ما هم همینطور این چیزی نیست که فقط در ایران باشد . رسمی کردن 10 زبان در ایران ممکن نیست و حتی خنده دار است. و هیچ کشوری در تاریخ بشر نتوانسته تمام زبانهای محلی خودش را رسمی کند. تصور اینکه مثلا در امریکا 50 زبان رسمی شود و از اول ابتدای تا پایان دانشگاه در تمامی رشته ها معلم به این 50 زبان تربیت شود هر شنونده عاقلی را به خنده وادار میکند.
در گورکانیان هند تا تیمور و عثمانی و صفوی نتنها زبان رسمی دزبار دولت پارسی بود بلکه مدل اداره دولت هم تقلیدی از ایران باستان بوده است. اینجا استبداد در کار نیست.

ایلبر اورتایلی بزرگترین تاریخ نگار حال حاضر ترکیه و استاد تاریخ دانشگاه اکسفورد و پرینستون امریکا این موضوع را تایید میکند و اضافه میکند: بعضیها فکر میکنند پدران ما احمق بودند که پارسی را تا این درجه وارد زبان خود کردند خیر این زبان به دلیل ظرافتهای فرهنگیش زبان ما را کامل کرد و به آن روح بخشید. و بعد میگویید مبدا فرهنگ ترکها فرهنگ ایران است و فرهنگ ترکان در مقایسه با مدنیت ایران یک فرهنگ روستایی است. این بدیهی است که فرهنگ بزرگ ایران بر تمام ملل اطراف قالب شود این کجایش استبداد است. ایا کسی تیمور را مجبور کرده که به پارسی که زبان ملت شکست خورده است نامه بنویسد و یا ایا کسی امپراطوری ترکان را مجبور کرده بود تا شاهنامه بایسنقری بنویسد.

زمان نه نه من غریبم بازی درآوردن تمام شده، حرکت ترکگرای رو به افول است با دروغهای بی پشتوانه شروع خوبی داشتید اما نتوانستید ادامه دهید چون منطقی در سخنانتان وجود ندارد.
azergun@uw.edu