Skip to main content

جناب آقای ایرج، IRAJ

جناب آقای ایرج، IRAJ
ناصر کرمی

جناب آقای ایرج، IRAJ
اینکه مجری تلویزیون گوناز اعلام میکند که پایه های صنعت و اقتصاد، سیاسی، فرهنگی، و مراحل تکاملی ایران تحت تأثیر ترکیه بوده است، امری کاملأ کودکانه و مسخره است. زمانیکه سنگ زیربنای اقتصاد و سایر ساختارهای کشور داری ایران در عصر جدید پی ریزی میشد، ترکیه خود هنوز دوران فئودالیته و عشیره ای را طی میکرد.
اگر سلجوقیان در ترکیه با آلمان روابط خوبی داشتند، همزمان صفویان با انگلستان رابطه داشتند. گرچه هر دو سیستم خلیفه گری و سلطانی فئودالیته بود...

کوتاه سخن طبق تحقیق و آمار کارشناسان آلمان بیش از 80 درصد صنایع مادر در ایران آلمانی است، شما همین امروز اگر در ایران تحقیق کنید این واقعیّت را خواهید یافت. همین امروز هم فقط از 10 تا 19 درصد درآمدد سالانه ترکیه به صنعت آن تعلق دارد، بقیه نزدیک به 90 درصد آن خدماتی و کشاورزی و توریست میباشد.
بطور دقیق تر اگر ترکیه در صنایع مادر ایران تأثیر گذار بوده حداقل باید صنایع سنگین و مادر در آذربایجان از طریق ترکیه وارد شده باشد. پس باید با مدرک ارائه داده شود که پالایشگاه تبریز را ترکیه ساخته است، کارخانهء ماشین سازی تبریز را باید ترکیه ساخته باشد، کارخانهء تراکتور سازی تبریز را باید ترکیه ساخته باشد و سایر صنایع سنگین و سبک در آذربایجان مانند چرم سازی، تولید برق، شیشه سازی، رنگ سازی کبریت سازی، و غیره را باید ترکیه ساخته باشد.
یا حداقل ترکیه باید در سرمایه گذاری صنایع سنگین و سبک آذربایجان کمک کرده باشد، در صورتیکه ایران برای ساخت ماشین سازی تبریز از کشور چکسلواکی آنزمان وام گرفته، و برای کارخانه تراکتور سازی تبریز از دولت رمانی آنزمان وام گرفته است.
پدیدهء کمال آتاتورک و رضاشاه ساخته و پرداختهء غرب بود که نسخه ساختار های ملّت دولت را برای اشاعهء سرمایه داری پیاده کردند، از این گذشته پدیدهء جمهوری ابتکار و کشف کمال آتاتورک نبود، ساختار جمهوریّت مربوط به 500 سال قبل از میلاد در رم بوده است،
از نظر فرهنگی و تاریخی همین بس که کمال آتاتورک در مسافرت رضاشاه به ترکیه با ایشان گفت: که ایران کشوری باستانی و با تاریخ و فرهنگی عمیق است، ولی ما تُرکها تاریخ و تمدنی نداریم و باید من آنها را برای مردم تُرک بیافرینم، که آنهم فقط جعل تاریخ و نوشتن تاریخی بی پشتوانه است.
آن چیزی که ما ایرانیان از مردمان تُرک یاد گرفته ایم، ساختار حکومتی خلیفه گری و سلطانی در ترکیه و ساختار شیعه گری قزلباش صفوی است، که هر دو ساختار در هر دو کشور ایران و ترکیه بر قرار است و هر دو ملّت . سرزمین را از قرن 15 تا به امورز تا لب پرتگاه سقوط هدایت کرده و میکند.
اکنون که این کامنت را می نویسم کانال یک رسمی آلمان به ترکیه بحرانی و اردوغان پرداخته و بحث داغ گذشته و امروز در آلمان است.
من هیچگونه دشمنی با مردم شریف تُرک آذربایجان نداشته و احترام خاصی برای آنها دارم. امّا به آن گروه از این مردم که در خدمت بیگانگان هستند،تحت هیچ شرایطی کوتاه نخواهیم آمد، با مردم ترکیه بویژه قشر مترقی آن هم هیچگونه مشکلی ندارم، مشکل حکومتهای این کشور است که ستونا اصلی پایداری نظام جمهوری اسلامی در ایران است، طبیعی است که یک ترکیه سکولار و دمکرات و پای بند به حقوق بشر مایه خشنودی ماست، یک همسایه با فرهنگ و متمدن و خوب به از ....