Skip to main content

مختصری از تاریخ ملت بلوچ و

مختصری از تاریخ ملت بلوچ و
Anonymous

مختصری از تاریخ ملت بلوچ و سرزمین بلوچستان را من برای " اسامه زابلی" و دیگر علاقمندان به تازیخ ما بلوچها باز گو میکنم :
بلوچستان,سرزمینی که در ان قبایل بلوچ زندگی می کنند در جنوب شرقی سلسله کوهای ایران, بین کرمان در غرب و رود سند در شرق و در کناره ساحلی دریای عرب قرار دارد. قسمت اعظم سرزمین بلوچستان صحرایی(کویر,بیابان) می باشد.
" لُـرد کرزن" حدود بلوچستان را چنین بیان کرده است "بلوچستان سرزمینی است که در میان رودخانه هیلمند(هیرمند)، دریای عرب، کرمان و سند قرار دارد." در انسائیکلوپیدیای اسلام حدود سرزمین بلوچستان چنین آمده است "بلوچستان از جنوب شرقی فلات ایران یعنی جنوب بم، صحرای کرمان و کوه بشکرد شروع شده و تا غرب سند و پنجاب امتداد مییابد.

میرخدابخش مری بجارانی در کتاب بلوچستان در آئینه تاریخ در مورد حدود این منطقه چنین میگوید "اگر از بندرعباس واقع در دریای عرب(عمان) خطی بطرف شمال تا کرمان رسم شود و از آنجا بطرف شمال تا ناحیه نِه(نهبندان) و شرق شهر فراه واقع در سیستان افغانستان و از آنجا بطرف شرق تا گریشگ امتداد یابد و به دهات خاران در بلوچستان پاکستان و نواحی شمالی بلوچستان مظفرگڑہ (Muzafargara)– ڈیرہ غازی خان (Dira Ghazikhan) ، جیک آباد(Jikab Abaad)، جنوب لاڑکانہ(Larkana) و از آنجا تا ناحیه شمالی سکر(Sakkar) و دادو(Dadow) و تا غرب شهر کراچی واقع در کنار دریای عرب به لسبیله(Lasbila) ختم شود، منطقه محصور در این خط ترسیمی که مساحت آن ٢۵۰۰۰۰ میل مربع میباشد سرزمین بلوچستان را تشکیل میدهد. سرزمین بلوچستان دارای نوار ساحلی بطول ٩٦۰ میل است.