Skip to main content

ادامه مطلب:

ادامه مطلب:
Anonymous

ادامه مطلب:
بلوچها بعنوان یک ملت از ایام باستان شناخته شده اند. در مورد منشاء نژادی بلوچها فرضیات گوناگونی وجود دارد. عده ایی از محققان به این باورند که بلوچها از نژاد عربها بشمار میروند، بعضی انها را به نژاد ترکمنها نسب میدهند، و برخی دیگر انان را از نسل راجپوتهای هند میدانند. دیمز انگلیسی یکی از محققین صاحب نظر در تاریخ و نژاد شناسی بلوچها، این فرضیه را که بلوچها از مناطق شمالی ایران( ساحل جنوبی دریای خزر) بیرون امده اند، ارائه میدهد[1]. ال.و.اوشانین مردم شناس مشهور شوروی با نظریه دیمز موافق هست.عده بیشتر بلوچهای ایران و پاکستان خودشان را از نسل عربها و جایگاه اولیه خود را حلب(الیپ) در سوریه میدانند. در مورد پیدایش بلوچها از حلب در منابع رسمی انگلیسها و پاکستان( شاید براساس گفته های خود بلوچها در این مورد) سخن رفته است[2].

بدون شرط در قبایل بلوچ، مخصوصا قبیله رند جزئی از اداب و رسوم عربها مشاهده میشود. تعدادی از عربها در ان ایام در نوار ساحلی مکران زندگی میکردند، که این منطقه را بلوچها بتصرف خود در اوردند. به احتمال قوی روایت دیمز و اوشانین دال براینکه بلوچها از نژاد ایرانی هستند، صحت دارد. منابع شناخته شده اشاره دقیق ننموده اند که در چه عصری بلوچها از شمال ایران به سمت جنوب، فارس و کرمان سرازیر(مهاجرت) شده اند. ا.هیوز انگلیسی مهاجرت بلوچها را اواخر قرن ششم- اوایل قرن هفتم بعد از میلاد میداند[3]. دیمز پاسخ دقیقی به این سئوال که در چه زمانی بلوچها به سمت جنوب ایران کوچ کرده اند نمی دهد، او علت اصلی مهاجرت بلوچها را حمله افتالیها(هونهای سفید) به مناطق شمالی ایران در نیمه دوم قرن پنجم میلادی میداند. بهر صورت در زمان فتح جنوب ایران توسط عربها(کرمان در سال 643 میلادی فتح شد) بلوچها در ان ایام در جنوب غربی کرمان ساکن بودنند و نقش مهمی در زندگی سیاسی ولایت کرمان بازی میکردنند. فرمانده لشکر عربها عبدالله ابن رابی خیلی ساده پایتخت کرمان شهر کواشیر را اشغال کرد، بخاطر اینکه کرمانیها« هر چه منتظر شدند کمک از طرف بلوچها و کاجها به انان نرسید»[4]. محققانی که در باره بلوچها نوشته اند، انان را مردمان کوچ نشین و دامدار، انسانهای«شجاع و نیرومند، همیشه اماده برای جنگ» معرفی کرده اند[5].

منبع:
[1]M.L.Dames , The Baloh race ,p.13

[2]. vol , 2, p. 12< Imperil gazetteer of India> vol,6 p. 389; <Gensus of Pakistan, 1951
[3]. A.Hughes, The country of Baluchistan, London, 1877, p,28
[4]H.M.Elliot and J. Dowson, The history of India. vol,5, London 1873, p. 417
[5].ابن عبدالله یاقوت بن عبدالله الحموی، معجم البلدان، جلد 2، قاهره، 1906/ 1323، ص 231.
در اینجا سعی کردم بطور خلاصه تاریخ بلوچها و بلوچستان را برایتان بازگو کنم، بلوچها در قرن دهم میلادی بر عکس گفته شما از غرب به شرق مهاجرت کردند. طبق اسناد کتبی بلوچها نزدیک به 13 قرن در منطقه ساکن هستند.