Skip to main content

جناب آقای ....ع.ب.تورک اوغلی

جناب آقای ....ع.ب.تورک اوغلی
ناصر کرمی

جناب آقای ....ع.ب.تورک اوغلی.... شما تقریبأ نصف جغرافیای ایران را به مردمانی که امروز بنام لُر نامیده میشوند نسبت دادید، ولی جغرافیای اصلی آنها یعنی استان خوزستان را به میان نیاورده اید. یعنی همام جغرافیایی که جامعه شناسان غرب و شرق احتمال میدهند که این واژهء لُر از آن دیار گرفته شده باشد.
کارشناسان در مورد قوم شناسی در ایران در منابع تاریخی و جامعه شناسی، مردم شناسی و شرق شناسی قومی و یا واژه ای بنام لُر پیدا نکردند، این واژه لُر مانند سایر واژه ها مانند کثیر الملله، ممالک محورسه، و جعلیات تاریخی دیگر هدفمند از زمان صفوفیان وارد ادبیّات ایران شده است. در نهایت کارشناسان تنتیجهء تحقیقات خود را در مورد مردمان لُر بر سه احتمال ارزیابی کردند

- واژه لُر از جغرافیای گرفته شده است که کوهستانی و پر از جنگل هست 2- واژه لُر از واژهء لهراسب قهرمان افسانه ای گرفته شده است . 3- واژهء لُر از کلمات الریه، بلاد الور، و یا همان شهر باستانی لور در شمال استان خوزستان امروزی برداشته شده است. که این مورد سوّم از دو مورد دیگر برجسته تر هست. از این گذشته پارسواش در استان خوزستان و در مرکز جغرافیای مردمانی که امروز لُر خوانده میشوند، اولین مکان سکونت قوم هخامنشی(پارسی ها) بوده است.
شگفت آور این است که از زمانیکه حکومتگران تُرک مردمانی بنام لُر پیدا کرده اند، نام استان خوزستان را عربستان نامیده اند.

تیمور لنگ در کهمره سرخی در استان فارس گرفتار نشد، بلکه در جغرافیایی که امروز استان و بویراحمد نامیده میشود، شکست خورد و کشته شد، و متأسفانه مردم همین دیار برای عبرت دشمنان ایران پوست بدن تیمور لنگ را را کندند، و در آن کاه و علفهای خشک کردند و بر درختی آویزان کردند.

شما مردم تُرک چرا هم موضوعی را قومی و قبیله ای نژادی میکنید، و مطالب را فقط در دوران عشیره ای بررسی میکنید، فراموش نکیند ما امروز در قرن 21 هستیم، و بحث مقاله من در مورد قرارداد امروز نقت و گاز و بازار انرژی امروز است.