Skip to main content

(( ثبت زبان لکی و عقلیت کاملا

(( ثبت زبان لکی و عقلیت کاملا
جمال

(( ثبت زبان لکی و عقلیت کاملا سیاسی و پریشان فارسی))
بلە اکنون دیگر کاملا دم خروس نمایان شد و عقلیت شونیستیک و نژادپرستانە فارسی عبای دروغ و ابزار سلطەاش بیش از هر زمانی برای ما لکها افتاد.
روان سیاسی آشفتە و پریشان فارسی از آگاهی لکها هراسان و پریشان گشتە و نمیداند بە کدامین حیل و مکری جلوی این روح حقیقت خواه و رنسانس فکری فرهنگی را بگیرد.
اتاق جعل فکر فارسی اینبار میداند کە حیل گذشتە و طبل مذهبی و حکومتییش نمیتواند جلو این ارادە خودشناسی لکها را بگیرد. کاری کە خاطر ما را بە یاد جعلیات پانترکیستی می اندازد .

عقلیت فارسی این بار عقل ملاحظەاش حسابگرانە عمل نکردە ، چرا کە اکنون جدا از بخشی از ما لکها کە فرط و شدت فقر و سیر کردن شکم زن و بچه، ما را مجبور کردە کە شغل نظامیگری را برگزینم و هر سال آوارگی خود را در شهرهای ایران از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق ببینیم و فرزندانی دوبارە نظامی رو بە آنان پیشکش کنیم.
ولی خوشبختانە امروز فرزندانی از ما لکها کە کم هم نیستند آگاە و صاحب عقل آکادمیک هستند و نیک میدانن روباە فارسی برای تکریم لکها لکی را ثبت نکردە است و از قضا قصد ثبت نابودی ما لکها را دارد.
اما جا دارد بپرسیم کە عقل حقیقت ستیز روباەوار فارسی را چە شدە کە روانش آشفتە شدە و بە فکر خدمت بە لکها افتادە است؟
برهمگان آشکار است مدتی است در دنیا مجازی همگان کسانی و کانالهایی را میبینیم کە لک را لور و لک را مستقل و یا لک را کورد میدانند.
وضع لوری کە چندان مطلوب نیست و خبرگزاری عقل فارسی مهر کە مرگ زبانهای کشور ایران را مدتی پیش مورد در خبری نشان دادە خبری از لوری در آن نبود چرا کە عقلیت فارسی معتقد است فاتحە لرستان را قبلا خواندە است و لور یە گویش از فارسی است . پس لوری خواندن لکی بە مذاقشان خوش نمی آید چون تالی و نتیجە قبولش زبان مرحوم لوری را زندە میکند .
کوردی دانستن_لکی کە آنان را دچار وحشت میکند. امروز پیشرفت چشمگیر کوردها در عراق و سوریە هم مزید بر علت عقل سرگشتەیشان گشتە و بە هیچ عنوان نمیتواند کورد بودن لکها را متقبل شود .لکهایی کە در کوردستان در آستانە استقلال از عراق بدون تردید خویش را کورد میدانند و در شهرهای خانقین و مندلی و حتی خود اربیل ساکنند .
لکهای ساکن ایران کە در استان کرماشان هستند نیز مثل کلهور و جافها و هوارامهای کرماشان غالبیت خویش کورد میدانند .
لازم است متذکر شوم کە عدەای از کوردهای استان جدیدالتاسیس لورستان نیز با کوردهای کرمانشاە از یک طایفە و ریشەاند و همین گفتمان کورد بودن لکها را در این استان رشد دادە و گرچە چندان سریع هم نباشد اما در حال رسیدن به خرم آباد اکثر بیرانوند ـ حسنوند لک است.
ربط مستقیم کرمانشاە و سنندج بە عنوان دو استان کورد نشین با همدانی کە جمعیت قابل ملاحظە از لکها را دارد قابل ملاحضە ای از لکها دارد و اینکە تمامی لکهای تبعیدی شمال ایران و قزوین نیز کە جمعیت روستایی و شهری هم دارند خود را کورد میدانند . حکایت لکهای ایلام نیز کمابیش چنین است.
با در نظر گرفتن گزینەهای مذکور عقلیت فارسی میداند کە دیگر نمیتواند بگوید زبان لکها همچون لورها فارسی است و لکها فارسند باالتبع. از این رو عامل و سبب اصلی یعنی متمایل شدن هر چە بیشتر لکهای شهر خرم آباد و همدان بە هویت کوردی، عقل ذلیل و علیل فارسی را بە فکر ثبت زبان لکی و لک مستقل از کورد واداشتە تا این چنین لکستان را با فکر فارسی آباد کنند و وضع معیشتی لکها را اصفهانیزە و اصفهان وار کنند و دیگر شغل نظامیگری و یا کوچ اجباری لکها تنها گزینە لکها نباشد.
دوارن تحمیق کردن خلقهای ایران بە سرآمدە و آزادی در تعریف هویت خویش را دیگر با ثبت دروغینن فارسی نمیتوان گرفت و لکها ثبت هویت خویش را با قلم و عمل خویش ثبت میکنند نە اتاق جعل و نفاق فارسی.
ما لکها این ثبت جعل را دلیل و سبب خیر و نمایانگر دوست و دشمن میدانیم.
این تنها وظیفە ما لکها نیست کە همچون تنها لک و هویت لکی
ادامە هویت لکی در مقابل این عمل واکنش داشتە باشیم بلکە این را جنگ عقل و جهل نیز میدانیم و در مقابل تحمیق فارسی تنویر اذهان میکنیم چون این ثبت حماقت عقل سیاسی فارسی است نە زبان لکی.
ما لکها مستقل باشیم یا کورد خودمان تصمیم میگیریم نە اتاق جعلیات عقل علیل فارسی.
دیاکو بیرانوند.
بژی کورد و کوردستان