Skip to main content

جنناب «جامی ولایت» گرامی، این

جنناب «جامی ولایت» گرامی، این
آ. ائلیار

جناب «جامی ولایت» گرامی، این چه طرز صحبت و ادبیاتی ست: « به کوری چشم شما»! یعنی شما موافق و آرزومند « کوری» چشم یک انسان - که زیباترین ِ آفریده شدگان است - هستید؟ چرا با آرزوی سلامتی و زیبایی بیشتر به هر انسان با او صحبت نمیکنید؟ « انتخاب آزادانه» پوشش و « برابری زن و مرد» چه ربطی به تخصص دارد؟ تخصص بدون آزادی انتخاب و برابری چه مشکلی از انسان را حل میکند؟ فرد پیش از تخصص نیاز به « آزادی انتخاب و برابری» قانونی دارد که « وجودش» به عنوان «انسان» به رسمیت شناخته شود. بعد به دنبال تخصص برود. طبق نظر شما باید « انسان بودن» را فراموش کرد و آنچه «دیکته» میشود از سوی حکومت پذیرفت بعد تخصص را پی گرفت. این چه راه و روشی ست که حکومت شما به فرد دیکته میکند؟ آفریده شده- انسان- آزاده آفریده شده است. با خرد خلق شده است. که توسط خرد و آزادی مسایل زندگی خود را با عقل جمعی و فردی حل و فصل کند.

چرا میخواهید« آزادی و خرد و برابری» را از انسان بگیرید؟ و همه چیز را به او «دیکته»کنید؟ فکر نمیکنید با اینکار خود را «برتر»از دیگری قرار میدهید؟ و عمل میکنید؟ میدانید که « برتری قانونی فردی به فرد دیگر» در این خصوص نوعی « راسیسم» است و با اعمال این قواعد شخص یا حکومت به «فاشیست و نازیست»مبدل میشود؟ برتری جویی و اعمال برتری قانونی فرق نمی کند نژادی باشد یا جنسی و دینی - و یا حتی سیاسی- در هر حالتی اجرای قانونی آن و یا باور به چنین نظری - رفتاری راسیستی و فاشیستی ست. بله «زمینه تحصیل» در جامعه را حکومت ایجاد میکند.«زحمت» را خود شخص میکشد. هما نطور زمینه های «منفی» را هم حکومت با «غلط کاریهایش» ایجاد میکند. مثل « دزدی» «زورگیری» و « خود فروشی» «فقر» « بیسوادی » « اشاعه خرافات» و ... عمدتاً زمینه اش توسط «حکومت» ایجاد میشود. حالا شما چرا زمینه های منفی را به زمینه های مثبت تبدیل نمیکنید؟ چرا این زمینه مثبت تحصیل را به دگراندیشان هم فراهم نمیکنید؟ و نصیب آنها تنها «دانشگاه اوین» است؟ این نابرابری از کجا سرچشمه میگیرد؟ چرا خودی و غیر خودی میکنید؟ چرا
«زمینه آزادی» را تنها برای خودتان میخواهید؟ چرا آقایان موسوی و کروبی و دیگر دگر اندیسان چپ و راست از این زمینه ی آزادی که شما فارغبال استفاده میکنید محرومند؟ چرا به نابرابریها در همه زمینه ها و زوایا ادامه میدهید؟ میخواهید به کجا برسید؟ راهی که شماها ادامه میدهید به زیان مردم و حتی سخت به زیان خودتان است. چاره حکومت و شماها « فضای باز سیاسی»ست. و «انتخاب آزادانه مردم» برای چگونگی اداره کشور. روی «فضای باز» و «انتخابات آزاد» اندیشه کنید. از حضور شما خوشحال شدم. چرا که راحل ایران نخست « دیالوک داخلی» ست.