Skip to main content

پاپاک خرمدین عزیز، خواهش

پاپاک خرمدین عزیز، خواهش
آ. ائلیار

پاپاک خرمدین عزیز، خواهش میکنم موقع نوشتن کسره را به «ه» تبدیل نکنید. بهم زدن رسم الخط فارسی امکان خواندن متن را از خواننده میگیرد و ممکن است باعث عدم انتشار کامنت شود. با اجازه کمی متن را ادیت کردم که قابل خواندن باشد.
امیدوارم شما هم مثل ایرانخواه گرامی احساس نکنید که من خواسته ام هویت خاصی را به شما تحمیل کنم. شما حق دارید هر طور که دوست دارید خود را بنامید و برای من عزیز و محترم است. هم اسمتان و هم هویت آذری شما. و اما در مورد موضوعات- درخیلی چیزها با شما موافقم از جمله: ما مردمان گوناگون ایران نگوبخت و بیچاره ایم. اکنون و در طول تاریخ. حکومت ایران بدبختی بزرگ ماست. مردمان ایران باید با سعادت زندگی کنند. اتحاد داشته باشند. نباید نیروها در مقابل حکومت و خارج تضعیف بشود. ایران نباید تکه تکه بشود. ارزش فرهنگهای خودمان را بدانیم. آزادی و رفاه داشته باشیم.

درگیر جنگ و اختلافات داخلی نشویم. درصلح و دوستی و پیشرفت زندگی کنیم . اینها آرزوهای نیک است و من هم آنها را نه تنها برای مردمان ایران بلکه جهان هم آرزومندم. اما اینجا دو مسئله هست:1- من موافق خوشبخت کردن یکی- توسط زور نیستم. در عوض با « انتخاب» خود شخص که میتواند یک مردم هم باشند- موافقم. 2- اگر راه حل درست مشکلات را جمعی نتوان یافت باز بدبختی در انتظار ماست. خرسی که با پسری دوست بود - و او را خیلی دوست داشت- برای دور کردن مگسی از صورت پسر که خوابیده بود- سنگ بزرگی را روی سر دوستش کوبید. یعنی دوست داشتن بود- حفاظت بود- اما روش و راه غلط بود. و بدبختی و فاجعه آفرید.حالا وضع ایران هم همینطور است. راحل حکومت اینست: 1- فضای باز سیاسی و انتخابات آزاد. 2- در غیر اینظور « انفجار انقلاب» فرا خواهد رسید . اما بعد چه میتواند پیش بیاید؟ 1- تأمین تمام و کمال حقوق مردمان مختلف ایران2- یا عدم تأمین این حقوق. در حالت دوم « جنگ داخلی» تکه تکه شدن ایران- دخالت خارجی - یعنی بدبختی در انتظار ماست . از دست هیچکس هم کاری برنخواهد آمد. راه حلها روشن است . متأسفانه هم حکومت ایران وهم «مخالفان تأمین حقوق کامل» - یا «موافقان تأمین حقوق ناقض»- و همیطور « چلبی سازان» کار خاله خرسه را انجام میدهند. و باز بدبختی در انتظار ماست. سخن من اینست « فضای باز سیاسی- آزادی زندانیان سیاسی-انتخابات آزاد- تأمین حقوق کامل مردمان گوناگون- با انتخاب و رأی خودشان در همه موارد» . اما کسانی که روش دوستی خاله خرسه را ادامه میدهند- اگر نیرو داشته باشند- ایران را برباد خواهند داد. این یعنی جنگ داخلی و تکه تکه شدن ایران. و دریای خون و کشته. آرزو میکنم هرگز چنین چیزی پیش نیاید. امیدوارم روشنگران به این مسایل توجه کرده عاقبت مسایل را با دیگران درمیان بگذارند. ایران با روش خاله خرسه میمیرد.