Skip to main content

دوست عزیز جناب اژدر

دوست عزیز جناب اژدر
Anonymous

دوست عزیز جناب اژدر
در نقد شما و همفکران شما، دکتر جلال متینی یک مقاله مفصلی چندین سال پیش نوشتند:
http://azargoshnasp.net/languages/Persian/zabankhatt.pdf
به صفحه 245+ به بعد نیز توجه فرمایید. در صفحه 246 آوای "ش" در انگلیسی را 16/17 گونه مختلف مینویسند.
اگر آن را بخوانید دیگر جایی برای بحث نمیگذارد. خط پارسی/عربی یکی از آسانترین خطهای جهان است. خط ژاپنلی از بالا به پایین است. خط آمریکا جنوبی و میانه هم لاتین است. حالا ژاپن پیشرفت کرده است یا آمریکای مرکزی/جنوبی؟ برای هر خارجی، یادگرفتن زبان پارسی و خط پارسی صدمرتبه از خط ژاپنی آسانتر است. خط اصلا ربطی به پیشرفت ندارد.
مشکل در ایران چیزهای دیگر است (ادامه را بخوانید)

دوست عزیز جناب اژدر
در نقد شما و همفکران شما، دکتر جلال متینی یک مقاله مفصلی چندین سال پیش نوشتند:
http://azargoshnasp.net/languages/Persian/zabankhatt.pdf
به صفحه 245+ به بعد نیز توجه فرمایید. در صفحه 246 آوای "ش" در انگلیسی را 16/17 گونه مختلف مینویسند.
اگر آن را بخوانید دیگر جایی برای بحث نمیگذارد. خط پارسی/عربی یکی از آسانترین خطهای جهان است. خط ژاپنلی از بالا به پایین است. خط آمریکا جنوبی و میانه هم لاتین است. حالا ژاپن پیشرفت کرده است یا آمریکای مرکزی/جنوبی؟ چین که ابرقدرت آینده است. برای هر خارجی، یادگرفتن زبان پارسی و خط پارسی صدمرتبه از خط ژاپنی آسانتر است. خط اصلا ربطی به پیشرفت ندارد.
مشکل در ایران چیزهای دیگر است. کره شمالی و کره جنوبی هردو یک خط دارند ولی اولی فرسنگها از دومی جلوتر است. من پیشنهاد خیلی آسانتر و کاراتر از شما دارم. اگر ما یک برنامه خوب رایانیک (کامپیوتری) داشته باشیم، به آسانی میتواند تمامی دیکته ها را درست کند. همین الان در chrome واژگان نادرست را فرمز میکند و تحصیح میکند.

با چنین برنامه نیز میتوان واژگان علمی که پیشنهاد شده است را نیز زود از طریق یک سایت مرکزی پیدا کرد و با واژگان بیگانه جایگزین کرد.

http://dictionary.obspm.fr/index.php?showAll=1&&search=A

در ضمن شما دوستان گویا هیچ اهمیتی به هنر خوشنویسی نمیدهید؟


زمانیکه در اروپا هیچ خبری نبود، ذخیر خوارزمشاهی و دانشنامه علائی و رساله رگشناسی ابن سینا و گشایش و رهایش ناصرخسرو به همین خط نوشته شد.


شما میگویید: " این نارسایی‌ها از قرن‌ها پیش شناخته شده".. نه این تظرها تنها از یک و نیم قرن پیش پیدا شده است. اول کسی که چنین نظری داشت آخوندزاده بود که تعصب ضداسلامش شدید بود. سپس در کشور ترکیه هم بخاطر جو ضدعربی و ضداسلامی، و خواستار اروپایی شدن، نه تنها خط بلکه کل زبان را از هم ریختند.

شما میتوانید مقاله زیر را در مورد ساخت زبان جدید در ترکیه بخوانید (چند وقت پیش در رابطه با واژه فرهنگ بود که این بخش نیز جالب است):
http://azargoshnasp.net/recent_history/pan_turkist_philosophy/turkish_lang_reform.htm
"واژه‌ی قدیمی برای تمدن در ترکی عثمانی medeniyet (مدنیت) بود. این واژه از عربی مشتق شده است؛ البته فرد ترکی در سده‌ی نوزدهم م/سیزدهم خ آن را مشتق کرد و عربان نیز آن را از ترکان قرض گرفتند. جایگزینی که برای مدنیت پیدا کردند uygarlık [اویگرلیک] بود که ساخته‌ای دیمی بر پایه‌ی نام «اویغور» بود، یعنی نام قومی که در سده‌های دهم تا دوازدهم م/چهارم تا ششم خ در ترکستان شرقی تمدن پیشرفته‌ای بنا کردند. بنابراین، ادعای ترکی ناب بودن آن کمتر از medeniyet است که هنوز میان مردم پابرجا مانده است."


مشکل اصلی در ایران اینست که آخوند تمامی ثروت نفت و گاز و معدنهای طبیعی را به باد داده است و یک کشور فقیر بوجود آمده است. و علت اصلی هم اینست که برای آخوند، ایرانی بودن ارزشی ندارد (فلسطین دارد) همانطور که برای نیروهای چپ هم نداشته است. هر دوی این گروها که پرورده بیگانگان هستند (البته آخوند پانصدسال بومی است ولی چپ بومی نیست و پرورده شوروی)، دنبال نابودی تمدن و فرهنگ ایران هستند. اخیراً هم گروه سوم یعنی پانترکیستها و پانعربیستها نیز ظهور کردند.

خلاصه بجای این پیشنهادها، بهتر است سوراخ دعا را گم نکنیم. اگر ایران یک حکومت مطلوب و مردمی داشته باشد، تمام مسائل دیگر (من جمله بیسوادی) جل میشود. در مورد بیسوادی هم اگر نگاه کنیم، در دوران قاجار شاید یک درصد جمعیت باسواد بودند و تا انقلاب به حدود 75% رسید. چند نسل دیگر حتماً صد در صد میشد.