Skip to main content

آقای ایرج خان، آقای پورپیرار

آقای ایرج خان، آقای پورپیرار
Anonymous

آقای ایرج خان، آقای پورپیرار منتقد بزرگ و دقیقی است ولی خیلی شهرتطلب و مغروز هستند و این موضوع باعث کوچکی ایشان شده است. ایشان در نقد کتاب ده ده قورقورد از حول حلیم تو دیگ افتاد و آبروش رفت. ایشان به دروغ گفته بودند که کتاب ده ده قورقود جعلی است و قدمتش به دوران قبل صفویه می رسد و دلیلش این بود که در این کتاب صحبت از توپ و سلاح بود ولی با نقدی که مهندس رف رف و مهندس صرافی ارائه کردند معلوم شد پورپیرار ترکی بلد نیستند و ترجمه فارسی کتاب ده ده قورقود را مطالعه کرده اند و مترجم فارس از خودش چیزی افزوده بود. و بعد از این حادثه پورپیرار در به در دنبال نسخه ترکی بود و به کتابفروشی اندیشه نو مراجعه کرده بود (البته شاگرداش) . خلاصه این پورپیرار تو زرد در آمده بود. یعنی همه حرفهاش هم درست نیست. ایشان با آن ادبیات تکفیری خود غیر خودی را محکوم می کند. و بعد این عزیزان را پان ترک نامیده بود (الله اعلم

ایشان درباره علم زبان‌شناسی یک عامی و فرد عادی است. ایشان برای تحقیق درباره زبان ترکی باید اکثر لهجه‌های آن را یاد بگیرند در حالی که ایشان حتنی ترکی آذری را بلد نیستند و با پررویی درباره زبان ترکی نظر می دهند.
درباره نام کورش و ملیت او، تا حدودی پورپیرار صحیح می فرمایند. نام کوروش در زبان یونانی به شکل «کیروس//کیروش» آمده است. پسوند «- اوس//اوش» افزوده ای است که به اسم در حالت فاعلی اضافه می گردد. مثل دارا = اوش و یا اسم کیر=اوس حال معنی کیر در زبان فارسی معلوم است ولی کلمه‌ای با این معنا نمی توانست برای اسامی مرد مورد استفاده قرار بگیرد. ولی در زبان‌ةای روسی نام فامیلی کیروف هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. کورش و طایفه هخامنشی آن دوران از اسلاوهایی بود که به این منطقه آمده بودند... حتی کلمه نام = اوس هم بدین شکل ایجاد گردیده است.