Skip to main content

گویا ایشان نمیدانند که پهلوی

گویا ایشان نمیدانند که پهلوی
Anonymous

گویا ایشان نمیدانند که پهلوی با فهلوی فرق دارد! فهلوی یعنی نیم گویشهای ایرانی پس از اسلام. ابن حوقل هم در مورد ارمنیه (نه ارمنیان) حرف زده است و به صراحت میگوید که بخش بزرگی از ارمنیه مسلمان هستند. پس نظرش همان مسلمان بودند که پارسی و تازی صحبت میکردند. هیچ دانشمندی زبان آذربایجان را پیش از سلجوقیان امروز ترکی نمیداند. حتی در خود ترکیه هم قبول دارند که زبان ترکی پس از سلجوقیان رایج شد. آقای قابوسی حتی در یک مقالهء دیگر زبان آلبانیای قفقاز و ایلامی را جزو ترکی شمردند و تمامی اینها نشانگر سطح علمی وی است! چه بخواهید چه نخواهید، کتاب سفینه تبریز (یک جستجو در گوگل کنید) اشعاری ذکر کرده است زیر "زبان تبریزی". این زبان تبریزی هم درست همان فهلویات است و جزو زبانهای پارسی-تبار (بیشتر به سوی تاتی/تالشی). اگر زبان تبریز 700 سال پیش ترکی بود، حتما "زبان تبریزی" ترکی بود.

پس سروی که حرفش امروز مورد قبول دانشمندان علم و تاریخ است حرفش درست بود. وگرنه پانترکیستها حداقل بایستی یک نمونه از زبان ترکی از پنج هزار(بقول خودشان) سال پیش تا دوره ایلخانیان از آذربایجان پیدا میکردند..

اینکه زبان آذربایجان یک شعبه از زبان پارسی بود را پیش از کسروی نه تنها مارکورات آلمانی بلکه افرادی دیگر مانند مهندس عبدالله (پیش از کسروی) ذکر کرده اند:
http://azargoshnasp.net/Pasokhbehanirani/Bukhara_676_to_685.pdf

پس کسروی تئوری تازه نداده است زیرا پیش از او هم دیگران به پارسی بودن زبان آذربایجان اشاره کردند..و تمامی سفرنامه ها از ابن حوقل و غیره،میگویند زبان مردم آذربایجان پارسی و عربی است. نمیگویند "زبان کتبی" مردم آذربایجان..اگر زبان ترکی در آذربایجان وجود میداشت، ابن حوقل هم به آن اشاره میکرد.

خلاصه کتابهایی مانند سفینه تبریزی که شادروان کسروی به آن دست نداشت، برای همیشه این بحث را تمام کردند. زیرا آثار مستقیم از زبان پارسی تبریزی به عنوان "زبان تبریزی" اورده اند:
دو نمونه کافی است. بابافرج تبریزی میگوید:
انانک قدهٔ فرجشون فعالم آندره اووارادا چاشمش نه پیف قدم کینستا نه پیف حدوث.
و در سفینه تبریزی معنی این را هم اورده است:
معنی:چندانک فرج را در عالم آورده‌اند چشم او نه بر قدم افتاده‌است نه بر حدوث

این هم نمونه شعر زبان تبریزی:
ژژور منشی چو بخت اهون قدریوه
نه چرخ استه نبوتی نه روزو ورو فوتی

بیت آخر:
نه چرخ آهسته نبودی نه روز ...
کلاً این زبان اصلی آذربایجان بود که یکی از بازماندگان زبان پهلوی ساسانی/اشکانی بود. هیچ محقق زبانشناس/تاریخشناسی زبان پیش از اسلام آذربایجان را ترکی نمیداند و تنها افراد متعصب ناچارند این چنین حرفهایی را بزنند.