Skip to main content

آقای بهنام چرا غزنویان

آقای بهنام چرا غزنویان
Anonymous

آقای بهنام چرا غزنویان وسلجوقیان وخوارزمشاهیان وتیموریان وصفویان وقاجارها همه دستک و دیوان وکتابشان به فارسی بود و نه ترکی؟ شمشیر هم که دست آنها بود! هزار سال ترکانِ شمشیر به دست در ایران بودند حجم میراث مکتوب ترکان چه قدر هست؟ چرا در این هزار سال حتا یک مدرسه ی ترکی فرمان روایان ترک ایجاد نکردند؟ تمام مکتب خانه های قدیم آذربایجان و تمام ایران چرا به فارسی بود؟
اگر جرات فکر کردن داشته باشید آن وقت می فهمید که ارانی و کسروی و... دست کم به اندازه ی شما هوش وسواد و صداقت داشتند.
پرسش دیگر،رفیقتان آ.ائلیار میگوید:گفتم :« زبان رسمی و غیر رسمی - اول و دوم نداریم- همه زبانها رسمی و اول هستند- مخصوصاً زبان ترکی.» خوب چرا اکنون شما به فارسی مینویسید؟ و دوست ترکتان به فارسی جواب می دهد ؟ رضا شاه شما را مجبور کرده؟ خودتان بهتر از من می دانید که اگر به ترکی بنویسید هیچ کس به حرفتان توجهی نمی کند

همان گونه که همه ی فرمان روایان ترک می دانستند اگر در ایران به ترکی بگویند و بنویسند(که نمی توانستند چون خط و سواد نداشتند) هیچ کس چیزی نمی فهمد و هیچ کارشان پیش نمی رود و مجبور می شدند برگردند به همان بیابان های بی آب و علف که از آن آمده بودند! البته این ترکان قداره بند تنها در خانه و قبیله ی خود به ترکی حرف می زدند ولی آن قدر عقل و درایت داشتند که واقعیت ها را ببینند. زبان فارسی همیشه ی تاریخ آن قدر ریشه و اصالت داشت و دارد که همه ی متجاوزان و به سرزمین ایران را وادار به پذیرش خود میکرد. نه نیاز به حمایت حکمومتی داشت و نه آن قدر فقیر و بی مایه که ضعف و ناتوانی اش را به گردن قداره بندان و آدم کشان بیابان گرد بیندازد.
شما اگر داعیه ی فرهنگ و ادبیات وشعر و هنر دارید، کسی جلوی چاپ کتاب وتولید فیلم و موسیقی به زبان ترکی را از شما نگرفته.چه قدر مخاطب دارید؟شما بیایید در همان تبریز کلاس به قول خودتان علمی آموزش ترکی آذربایجانی بگذارید،ببینید چند نفر استقبال میکنند.در تهران که این همه ترک زبان هست کتابهای آموزش زبان ترکی آدربایجانی و فرهنگ لغت ترکی آذربایجانی خاک می خورد و مخاطبی ندارد و بر دست ناشرش باد کرده. در این 35 سال که اجازه ی فعالیت های فرهنگی را داشتید چه کردید ؟اگر بهانه ی محدودیت و سانسور هست اول و بیشتر از همه برای زبان فارسی بود و هست. آن هزار سال که شمشیر به دست داشتید و خفقان رضاشاهی نبود چه کردید ؟ اگر پهلوی نبود بی مایگی خود را به گردن چه کسی می انداختید؟
بسیاری از ایرانیان که در داخل اجازه و فضای کار علمی و فرهنگی و هنری ندارند ، چون توان و مایه دارند خود را در بیرون از ایران به اثبات می رسانند و بر میراث علمی و فرهنگی ایران می افزایند. شما که چسبیده به آن آذربایجان ساختگی روسیه و کشور ترکیه هستید. چرا اگر نخبه یی دارید آن جا نمیروند و دست به تولید و آفرینش نمی زنند ؟ چرا عده یی بی مایه
خزعبلات یک کارگر چاپخانه را به عنوان پروفسور و دکتر تاریخ، در فضای مجازی قرقره می کنند ؟ چرا اگر چیزی برای اثبات فرهنگ و مدنیت خود دارند ارائه نمی کنند و اثبات خود را در نفی دیگران می جویند؟
جدا سری آذربایجان یک سوء ظن نیست ، یک سابقه ی تاریک و خیانت تاریخی است که صد البته نه برای مردم شریف اذربایجان، که برای امثال پیشه وری ثبت است. وامروزه عده یی دقیقا با داعیه ی رهبری مردم آذربایجان، آشکارا راه همان خائن به ایران را طی می کنند.
کدام بی توجهی اقتصادی جناب بهنام؟

آذربایجان که یکی از قطب های اقتصادی ایران هست ودر تمام دوره های تاریخی تا همین جمهوری اسلامی سهم سیاسی خود را داشته. مگر آقای خامنه یی و میرحسین و بسیاری از سیاستمداران امروز مگر ترک زبان نیستند؟ آن عقب ماندگی ها که شما می گویید برای همه جای ایران هست نه فقط برای آذربایجان. چه بسیار مناطق فارس زبان چون خراسان که بسیار عقب مانده تر از آذربایجان هست.