Skip to main content

مسئولین محترم ایرانگلوبال نیز

مسئولین محترم ایرانگلوبال نیز
Anonymous

مسئولین محترم ایرانگلوبال نیز نقد من را در مورد عملکرد جناب ائیلیار حذف کردند. در هر حال، من بخاطر جناب اژدر یک پاسخ دیگر اینجا خواهم داد. امیدوارم این حذف نشود! (هیچ فحش و توهین و تهمت و غیره در کار نیست) (ادامه را بنگرید)

جناب اژدر: **تکلیف کسانی که در رایانه نمی نویسند چیست؟ دانش آموزان و دانشجویان در کلاس درس چه باید بکنند؟ اگر کسی بخواهد نامه ای با دست بنویسد چه امکانی برای درست نویسی دارد؟ **


اگر نسبت به بیست سال پیش نگاه کنیم، تقریباً اکثریت مطلق متون روزانه مردمان کشورهای پیشرفته با کامپیتور نوشته میشود. این روند دیگر تا سی سال دیگر چنان فراگیر میشود که فکر نکنم کسی با خط بنویسد (از این لحاظ نیز برای آینده هنر خوشنویسی نگرانم).
دوم آنهایی که کامپیتور ندارند نیز میتوانند جزوه فرهنگستان را بخوانند و عمل کنند. بخدا 46 صفحه چیز سختی نیست. مغز انسان وسعت دارد. در هر حال، با ادامه روند فراگیر شدن نوشتن از طریق رایانه برای عموم مردم جهان، این مسئله مهمی نیست. الان هم در بسیاری از مدارس غرب دانشجویان را با رایانه یا آی-پد یا چیز شبیه آن از کلاس اول آشنا میسازند و کم و بیش بیشتر دانش آموزان دارند با کامپیتور مینویسند. 15 سال دیگر من تعجب خواهم کرد که در جایی در جهان، کودکها را بدون رایانه درس بدهند.

جناب اژدر:**"من برای آزمایش، بخشی از متنی را که شما نوشته بودید، تغییر دادم و اشتباهاتی املایی و دستوری در آن وارد کردم. نتیجه بسیار ناامید کننده بود. "**

برنامه که من اوردم ربطی به دستور زبان ندارد. و همچنین بحث ما خط است و نه دستور زبان به طور کلی. دستور زبان با خط چندان ربط ندارد و همان اشتباهات دستور زبان بنده در خط لاتین نیز تکرار میشود. خود برنامه نیز گفته است:
"در نسخههٔ کنونی توانایی یافتن غلط‌های املایی وجود ندارد اما در آینده این امکان را نیز به ویراسباز افزوده خواهد شد."*
پس ویراستاز برای نیمه فاصله و نوشتن لغت است و نه برای تحصیح دستور زبان.

**"کنند، بر پایه دستور خط فارسی فرهنگستان و یا دستور خط فارسی نشر دانشگاهی، بر پایه داده های دکتر پرویز ناتل خانلری و یا دکتر حسن انوری؟"***

بلاخره باید یکیشان انتخاب گردد. اما در یک برنامه خوب رایانه میتوان هرچهارتا را وارد کرد و بر طبق آن نوشت. شاید گام اول همین است که یکیشان را انتخاب کرد و سپس آن را جزو برنامه (مختلف) رایانه کرد.

"اشکال این برنامه ها که شرکتهای عظیمی مانند مایکروزوفت در آن سرمایه گذاری کرده اند، زمانی آغاز می شود که با خطوطی مانند عربی و فارسی و عبری و ژاپنی و چینی و این قبیل خط ها مواجه می شود. ملاحظه می کنید که ما هنوز در این زمینه حدود 20 سالی عقبیم. "

این بیست سال عقب ماندن بخاطر دولت ناکارآمد است که ایران را جهان سومی کرده است و همچنین بخاطر اینست که فناوری مربوطه مایکروسافت و دنیا اول به خط لاتین شده است. اما راستش تنها اگر دولت سرمایه برای یک برنامه خوب رایانه صرف کند، در عرض دوسال تمامی مشکلات ریزی که شما به آن اشاره کردید حل میشود. این خیلی بهتر است که خط پارسی را به خط لاتین عوض کنیم که صدها آسیب فرهنگی دارند. در آینده هم شاید چینیها زبانشان حرف اول بزند و دستگاهای باشد که ده سال طول کشد تا از چینی به لاتین تبدیل شوند. آن زمان آیا ما خطمان را چینی خواهیم کرد؟ در ضمن فرقی نمیکند که من بنویسم "متن‌ها" یا "متنها" یا "متن‌ ها" یا "متن-ها".. طرف مقابل مفهوم را دریافت میکند و این مهم است. در مورد "است" و "اسط" و "عسط"..این هم مربوط به سواد شخص میشود. اما انسانی که مغزش متوسط تا حتی سطح پایین باشد، پس از یک دوبار اشتباه، "است" را میفهمد. الان هم چنانکه گفتم، در انگلیسی حرف "شین" را حداقل شانزده گونه مینویسند اما هیچکس پی اصلاح خط انگلیسی نیست. انگلیسی هم زبان اول جهان است. امروز علم هم به این زبان است. پس علمی بودن ربطی به این حرف ندارد زیرا ژاپن از تمامی کشورهای باخط سریلیک و تقریبا از تمامی کشورهای با خط لاتین جلوتر است. ادامه نمیدهم. یاحق.