Skip to main content

"اگر اجدادشان جنایت کرده اند،

"اگر اجدادشان جنایت کرده اند،
Anonymous

"اگر اجدادشان جنایت کرده اند، اینها چه تقصیری دارند؟ بیایید در نظر بگیریم که کسی بیاید و به اعتبار کشتارهای انوشیروان و خشایارشاه و کوروش و داریوش، اصطلاح فارس تازی را به معنای جانی و قاتل و غارتگر رایج کند، آنوقت آیا شما به این توهین اعتراض نمی کنید؟" اصطلاح ترکتازی در ادبیات فارسی جاافتاده است.. حتی شاعرانی که پانترکیستها مدعی آنها هستند (ولی ترک نبودند) مانند نظامی و خاقانی نیز از آن بارها استفاده کردند. در ضمن کوروش و داریوش جنایتکار نبودند (جنگ داخلی داریوش همگی جنبه نظامی داشت و هیچ جا شهری را از بیخ و بن نابود نکردند). سرکوب انوشیروان هم جنبه مذهبی داشت. هیچکس کوروش را چنگیز/تیمور/اتیلا مقایسه نمیکند. البته همین ترکان، نه هزاران سال پیش، بلکه کمتر از صدسال پیش به نام ترکگرایی نسلکشی ارمنیان و یونانیان و آسوریان و زازاها و کردها را در انوتولی راه انداختند!

اما فرق موضوع اینست که در واقع قبایل ترک وحشی بودند و غارت میکردند. برای همین مولوی میگوید: "آن غزان خونریز آمدند".
یعنی تمامی ترکان غز را وحشی قلمداد کرده است نه اینکه پادشاه غزان آمده است.

باز هم این درایت ایرانیان را نشان میدهد که توانستند تا حد خوبی مقاومت کنند و کل سرزمینشان را به دست ترکان ندهند..هرچند بخشهایی متاسفانه ترکزبان شدند اما در کل تمدن ایران بقدری قوی بود که توانست مانند یونان و ارمنستان، 90% از بین نرود و توانست حدود 50% را با وجود طوفان ترکتاز تازیان (200) سال و ترکان (1000) سال حفظ کند.
البته همین ترکان، نه هزاران سال پیش، بلکه کمتر از صدسال پیش به نام ترکگرایی نسلکشی ارمنیان و یونانیان و آسوریان و زازاها و کردها را در انوتولی راه انداختند! الان هم به طور........... به تمدن و فرهنگ ایران میتازند و هرچه تاریخ و فرهنگ و تمدن در ایران است (چون ترکان آن را نساختند و مهاجران بدوی و غارتگر بودند)، را سعی میکنند با قلم ترکتازی کنند.

بقول حافظ:
بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد

اصولاً ترک در ادبیات پارسی یعنی غارتگر!..تا حدی که فلک که بیرحم هست هم میشود ترک. این اصطلاح ترک فلک را بارها خاقانی نیز بکار برده است.