رفتن به محتوای اصلی

تحریم را بردارید راه دیپلماسی و مذاکره باز می‌شود/وندی شرمن: شرایط ژئوپلیتیکی تغییر کرد
04.03.2021 - 10:38

او گفت کسانی که ادعای حل مسائل از طریق دیپلماتیک را دارند باید تحریم را بردارند. آقای روحانی گفت: "آنچه مانع دیپلماسی است تحریم شما است. تحریم را بردارید، دیپلماسی آغاز می‌شود و مذاکره آغاز می‌شود."

یک روز پیش از این وندی شرمن، دیپلمات آمریکایی و نامزد قائم مقامی وزارت خارجه این کشور گفت دولت جو بایدن قصد دارد پس از بازگشت ایران به اجرای تعهداتش وارد توافق هسته‌ای شود اما می‌خواهد از این توافق به عنوان سکویی برای مذاکره در عرصه‌های دیگر استفاده کند.

وندی شرمن: شرایط ژئوپلیتیکی تغییر کرده؛ آمریکا توافقی محکم‌تر از برجام می‌خواهد

Missing media item.

وندی شرمن، نامزد قائم مقامی وزارت امور خارجه آمریکا،‌ گفته است هرچند دولت جو بایدن به بازگشت به برجام تمایل دارد، بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ ممکن نیست زیرا در ظرف شش سال گذشته شرایط ژئوپلیتیکی منطقه عوض شده است.

خانم شرمن روز چهارشنبه (۳ مارس) در جلسه بررسی تایید صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت که دولت بایدن قصد دارد وارد توافق هسته ای شود اما می خواهد «آن را طولانی‌تر و محکم‌تر کند» و از آن به عنوان سکویی برای مذاکره در عرصه های دیگر استفاده کند. او گفت این باید بخشی از یک رویکرد جامع برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای باشد.

ایران با رد اتهامات آمریکا همه جوانب برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می داند.

وندی شرمن که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما معاون سیاسی وزیر خارجه و از مذاکره کنندگان هسته ای آمریکا بود گفت: «ما از خطر ایران علیه منافع آمریکا و متحدان کاملا آگاهیم. من یادآوری می کنم که سال ۲۰۲۱ سال ۲۰۱۵ نیست - سالی که برجام مورد توافق قرار گرفت و اجرا شد. شرایط میدان تغییر کرده است. ژئوپلیتیک منطقه عوض شده و مسیر رو به جلو نیز باید به همین ترتیب تغییر کند.»

خانم شرمن به عادی سازی روابط چهار کشور عرب با اسرائیل اشاره کرد که به گفته او «چیز خوبی بود» و «ژئوپلیتیک منطقه را تغییر داد». او افزود: «این به معنای آن است که ما باید به صورت دیگری فکر کرد زیرا عناصر مختلفی روی میز است.»

وندی شرمن تاکید کرد که دولت جو بایدن در مورد ایران با اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس رایزنی خواهد کرد. او گفت دولت آمریکا تلاش می کند که ایران را به پایبندی کامل به توافق برجام بازگرداند «و سپس ما به توافق پایبند خواهیم بود و از این طریق می خواهیم توافقی طولانی تر و مستحکم تر بدست آوریم، زیرا این توافق اکنون چند سال از قدمتش گذشته است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.