Skip to main content

نيويورک تايمز: انتخابات رژيم

نيويورک تايمز: انتخابات رژيم
Anonymous

نيويورک تايمز: انتخابات رژيم ايران به لرزه در می آيد..................

نيويورک تايمز: با ورود رفسنجانی و مشايی در دقيقه آخر انتخابات رژيم ايران به لرزه در می آيد - يک فاز جديد و غيرقابل پيش بينی

يک تحليلگر نزديک به بالاترين مقامات گفت: اميدواريم که شاهد درگيريهای خيابانی نشويم

نيويورک تايمز11مه2013 (21ارديبهشت) : انتخابات رژيم ايران روز شنبه زمانی که دو تن از سياستمداران تعيين کننده که هيچ يک دلخواه رهبر نيستند در آخرين دقايق زمانبندی 5روزه ثبت نام، کانديداتوری خود را اعلام کردند، وارد يک فاز جديد و غيرقابل پيش بينی شد.
اسفنديار رحيم مشايی، تحت الحمايه احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به طور همزمان وارد ستاد وزارت کشور در تهران شدند تا ثبت نام کنند. ورود اين دو تن به دليل ديدگاههايشان در به چالش کشيدن دستگاه حکومتی ايران، کارزار انتخاباتی را به لرزه در خواهد آورد. دستگاهی که اتحاد شکننده يی است از روحانيان محافظه کار و فرماندهان سپاه پاسداران که کنترل قوه قضاييه، نيروهای امنيتی، مجلس و رسانه های حکومتی را در دست دارند. آنها در عين حال قوياً با يکديگر مخالف هستند، و اين در صورتی که صلاحيت هر دو نفر تأييد شود، صحنه را برای يک انتخابات پر کشمکش آماده خواهد کرد.
امير محبان، تحليلگری که به بالاترين مقامات رژيم ايران نزديک است گفت: خيلی بعيد است مشايی تأييد صلاحيت شود. اميدوارم وقتی که اين اتفاق می افتد ما شاهد درگيريهای خيابانی نشويم.
نيويورک تايمز اضافه کرد تا قبل از روز شنبه، بسياری از ايرانيان عمدتاً نسبت به انتخابات آتی بی اعتنا بودند. ولی با ورود مشايی و رفسنجانی به رقابتها، اين ممکن است تغيير کند.
گفته می شود رفسنجانی بيشتر روز شنبه را در خانه خود به سر برد و در انتظار اجازه خامنه ای متحد او از زمان انقلاب 1979 برای ثبت نام بود.


خبرگزاريهای بين المللی: بازگشت رفسنجانی به جلو صحنه سياسی، چالش سخت برای خامنه ای
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: رفسنجانی با ثبت نام در انتخابات رياست جمهوری رژيم ايران به جلوی صحنه سياسی بازگشته است. رفسنجانی اميدوار است تا از بحران اقتصادی کنونی و انزوای آن در صحنه بين المللی بهره برداری کند. البته دورهٴ قبلی رياست جمهوری رفسنجانی با نقض حقوق بشر، افزايش تورم و روابط دشوار با اروپا شناخته می شد.
خبرگزاری يونايتدپرس بين المللی گفت ثبت نام رفسنجانی و مشايی برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری رژيم ايران صحنه را تغيير خواهد داد.
تلويزيون الجزيره گزارش داد: ثبت نام رفسنجانی برای انتخابات رياست جمهوری رژيم ايران صحنه سياسی ايران را به شدت پيچيده کرده است.
خبرگزاری آسوشيتدپرس نوشت چهره های تفرقه انداز وارد رقابتهای انتخابات رياست جمهوری رژيم ايران شدند. ورود رفسنجانی و مشايی به صحنه رقابتها، بيانگر يک چالش سخت برای کانديداهای وفادار به خامنه ای است.
رويتر گزارش داد: حضور رفسنجانی رئيس جمهور سابق نظام، اميد رقيبش را که به دنبال انتقال قدرت سريع و بدون تنش بود، به نااميدی تبديل کرد.
لس آنجلس تايمز نوشت: نام نويسی برای حضور در انتخابات رياست جمهوری رژيم ايران در لحظات آخر پايان دراماتيکی با حضور دو نامزد بحث برانگيز، هاشمی رفسنجانی و مشايی رقم زد.
گاردين چاپ لندن نوشت: رقابتهای انتخابات رياست جمهوری 14ژوئن در ايران روز شنبه پس از پايان زمان نام نويسی کانديداها با چهره های شاخص به پايان رسيد. با اين وضعيت به نظر می رسد اين رقابتها وارد يک مرحله منازعه شود.
روزنامه الحيات: با نام نويسی هاشمی رفسنجانی در دقايق آخر از آخرين روز ثبت نام برای حضور در انتخابات رياست جمهوری، ناظران بر اين باورند که حضور وی ورقهای بازی را در ميان باندهای رقيب بر هم خواهد زد.