Skip to main content

دوستان برخی مسایلی را مطرح

دوستان برخی مسایلی را مطرح
آ. ائلیار

دوستان مسایلی را مطرح کرده اند که میکوشم توضیحاتی را در باره آنها بیان کنم: 1- در جنگ نقده مسئله بدی و خوبی مطرح نیست. بل « عمل» مطرح است . یعنی درستی و نادرستی.نوشته ام عمل متینگ مسلحانه در سولدوز غلط بود. دلیل ساده اش هم همان «جنگی» ست که رخداد. نیروی مبارز وظیفه دارد پیش از اقدام نتیجه عمل خود را به درستی پیش بینی کند. 2- در رابطه با نیروهای فعال کردستان از جمله حزب دموکرات ، مسئله «قاچاق»؛ «تروریسم»؛ «اسکان دادن کردها طبق نقشه» در شهرهای چند ملیتی؛ « طرح تسخیر اراضی آذربایجان در هنگام عدم ثبات منطقه» ؛ «ایجاد جنگ بین دو مردم» مطرح شده اند. همانظور که متن مقاله نشان میدهد اندیشه ی نوشته، این 5 مسئله را -چه در حال و چه در آینده - و چه در گذشته، در رابطه با «نیروهای مردمی» صحیح نمیداند. نیروی مبارز اصولاً نمیتواند خود را به این «آلودگیها» بیآلاید.

مسئله این نیست که این چیزها اتفاق افتاده و یا در آینده پیش خواهد آمد، بل مهم اینست که تشخیض بدهیم « این چیزها» آلودگی ست و یک نیروی مردمی نمی تواند خود را به این غلط کاریها بیآلاید. کوشندگان راه « رفع تبعیض، رفع دیکتاتوری و بیعدالتی اجتماعی» باید تکلیف خود را با این مسایل روشن کنند. نیروی پیشرو و انقلابی که خواهان «زندگی بهتر» است ضرورت دارد معیارهای پیشرو بودن خود را حفظ کند. آنهم بی قید و شرط. حفظ پرنسیپهای مردمی بودن، پیشرو و انقلابی بودن، اما و اگری نمی پذیرد. در «زندگی بهتر» این کارها جرم است. با جرائم نمیتوان زندگی بهتر ایجاد کرد. هدف وسیله را موجه نمیکند.لازم است دوستان آذربایجانی همیشه با این غلط کاریها خط و مرز داشته باشند. دیگران میتوانند تکلیف خود را خودشان مشخص کنند. مهم اینست که توجه کنیم این چیزها نتیجه عملی سیاست ماکیاوللی ست. ممنون از معرفی منبع ارزشمند توسط حبیب گرامی. مسئله ما اینست که تاکنون در مورد رخداده های تاریخی یاد شده در آذربایجان غربی یک تحلیل «سیاسی» از «چگونگی این وقایع» نشده است. کوشیدم نشان دهم مسئله جیلو و ارمنی، سیمیتگو، حزب دموکرات مسئله « ملی» بود و «راه و عمل» حل این مشکل بر اساس « ناسیونالیسم» نادرست بود و گرهها از این راه گشودنی نیست. حتی در آذربایجان و دیگر نقاط نیز مشکل مسئله ملی از این طریق حل نمیشود. راه حل درست آن -سیاست نوین- توضیح داده شده است.
دوستی اشاره به بررسی «محتاطانه» کرده، بله، من از کودکی خیلی چیزها پیرامون این رخداده های تاریخی شنیده بودم و بعدها هم خوانده بودم ولی این اولین بار بود که خواستم موضوع را برای تشخیص ماهیت رویداد ها بررسی کنم -بدون پیش داوری و جانب داری. خواستم ببینم این ضربات شرشت شان چه بود و چرا و چگونه پیش آمدند. به نتایجی که اینجا رسیدم برای خود من هم تازگی داشت.