Skip to main content

بازتاب بين المللی رد صلاحيت

بازتاب بين المللی رد صلاحيت
Anonymous

بازتاب بين المللی رد صلاحيت رفسنجانی........................
دولت آمريکا: غيرمحتمل است اين کانديداها خواسته مردم ايران را نمايندگی کنند
واشينگتن پست: حذف رفسنجانی و مشايی می تواند عواقبی داشته باشد
روز سه شنبه نيروهای امنيتی موتورسوار در خيابانهای تهران گشت زنی کردند
mojahedin.org

به گزارش خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه آمريکا رد صلاحيت کانديداهای انتخابات رياست جمهوری در ايران را محکوم کرد و رهبر رژيم ايران را حاکمی ”غير پاسخگو“ خواند که به چنگ انداختن بر قدرت شدت بخشيده است.
پاتريک ونترل، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت: شورای نگهبان غيرمنتخب، که به مردم ايران پاسخگو نيست، کانديدای بالقوه را بر مبنای معيارهای مبهم رد صلاحيت کرده است. اين غيرمحتمل است که کانديداها، خواسته مردم ايران را نمايندگی کنند.

واشينگتن پست نوشت: رفسنجانی رئيس جمهور سابق رژيم ايران برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری رد صلاحيت شد، امری که شگفتی و تنش ايجاد می کند. علاوه بر رفسنجانی، صلاحيت مشايی مشاور نزديک احمدی نژاد نيز رد شده است، حذف اين دو می تواند عواقبی را برای طيف رقيب به وجود آورد.
به گزارش واشينگتن پست، گروه های زيادی از نيروی ضدشورش در خيابانهای تهران مستقر شدند، مشابه اين آرايش نيرو در سال 2009 بود که در اعتراض به انتخابات قبلی تظاهرات برگزار شد. برای نخستين بار بعد از مدتها، روز سه شنبه نيروهای امنيتی موتورسوار در خيابانهای تهران گشت زنی کردند که احتمالاً انتظار داشتند کانديداها واکنشی نشان بدهند.

خبرگزاری رويتر: حذف رفسنجانی و مشايی توسط حکومت ملاهای ايران، منجر به اين می شود که تندروهای طيف خامنه ای بر انتخابات رياست جمهوری تسلط پيدا کنند.
رويتر در گزارشی قبل از اعلام رد صلاحيت رفسنجانی خاطرنشان کرد اگر رفسنجانی اجازه شرکت در فعاليتهای انتخاباتی پيدا کند، شرکت او يک چالش عمده برای وفاداران به علی خامنه ای است.

خبرگزاری بلومبرگ نيز در آستانه انتشار اسامی از سوی شورای نگهبان گفت: مقامات رژيم ايران با اين گزينه مواجه هستند که يا راه هاشمی رفسنجانی را سد کنند يا به او اجازه دهند شرکت کند و صحنه به دقت کار شده وفاداران به خامنه ای را از بين ببرد.

تلويزيون بی.بی.سی جهانی نيز اعلام کرد: شورای نگهبان خود را پاسخگو نمی داند که علت نفی کانديداها را توضيح بدهد. اما ما می دانيم که علت چيست. رهبر رژيم ايران که شورای نگهبان را کنترل می کند خواهان هيچ حرکت غافلگيرانه برای انتخابات 14ژوئن نيست. بنابراين شورای نگهبان اين کانديداها را که ممکن است چالشهايی يا تهديدی برانگيزند حذف کرده است.

آسوشيتدپرس در گزارشی که از تهران مخابره کرد، نوشت: در حالی که رهبر رژيم ايران با چالشهای تعيين کننده مانند تحريمهای بين المللی و مذاکره بر سر برنامه اتمی مواجه است، اين صداهای مخالف را هر چه بيشتر به حاشيه می راند. ليست رسمی انتخاباتی که در تلويزيون حکومتی اعلام شد، با نزديک به 6ساعت تأخير صورت گرفت.

خبرگزاری فرانسه با مخابره اطلاعيه دبيرخانه شورای مقاومت ايران نوشت: در بيانيه يی که در پاريس منتشر شد، اپوزيسيون ايران، رد کانديداتوری رفسنجانی را به مثابه جراحی و شقه ای توصيف کرد که پايگاه قدرت رژيم را ضعيف و شکننده خواهد کرد.
مقاومت ايران در اين بيانيه گفت، ”خامنه ای هيچ انتخابی جز اين که هر دو کانديدا را حذف کند، نداشت... او بيهوده تلاش می کند با حذف و تصفيه و انقباض، از سرنگونی محتوم بگريزد“.