Skip to main content

در دو جلسهءِ پالتالکی فرهنگ

در دو جلسهءِ پالتالکی فرهنگ
ناصر کرمی

در دو جلسهءِ پالتالکی فرهنگ گفتگو که آقای خادم و آقای شهریار آهی به عنوان سخنران به تشریح دیدگاه کنفرانس "اتحاد برای دمکراسی" پرداختند. در هر دو جلسه علاوه بر وقت محدود با هشدارهای گرداندهءِ جلسات مواجه بودم، با وجودِ این در جلسه شرکت کردم و در مورد کیستی و چگونگی شکل گیری این کنفرانس، همچنین شناخت بافت هویّتی و پایگاهی و جایگاهی افراد این نهاد سئوالاتی را مطرح کردم ولی پاسخی منطقی دریافت نشد،
● از سویی دیگر زحمات آقای توکلی در اطلاع رسانی و در راه جایگزینی دمکراسی، راه و عملی است که ایشان بطور اختیاری در زندگی خود انتخاب کرده و هزینه ها و پیامد های آنرا از همان آغاز قبول کرده است، با وجود از ایشان و امثال ایشان جای تقدیر است.امّا این درست نیست که حدود 100 نفر نویسنده که کد سایت را دارند و در طول سال با گذاشتن وقت شخصی و خانوادگی برای گردش و فعال بودن این سایت

و برای آفرینش یک سقف اندیشه ای تلاش میکند، امّا به یکبار تمامی گردش و سقف فکری سایت در اختیار یگ گروه ناشناس و سکوی تبلیغاتی مفت و مجانی نهادی مانند "کنفرانس برای دمکراسی" قرار گیرد تا دیدگاه و اهداف نا مشخص آنها به دیدگاه عمومی سایت ایران گلوبال تبدیل کنند و بر تمامی زحمات سالانهءِ نویسندگان این سایت سایه اندازد. تازه افراد بنیاد گذار این کنفرانس بنا به گفتهءِ خودشان از بعد از انقلاب تا کنون در صحنهء سیاسی نبوده اند و به یک بار به فکر این کنفرانس افتادند.
●من به نمایندهءِ نویسندگان سایت نیستم، امّا این 100 نفر نویسنده در طول سال از همهء مطالب مینویسند و تحقیق میکنند، امّا در جلسات پالتالکی فرهنگ گفتگو به آنها فرصت داده نمیشود که نظرات خود را بصورت گفتاری مطرح کنند و از آنها دفاع کنند. آخر مگر این 100 نفر نویسنده مورچه های بارکش سایت ایان گلوبال و اتاق فرهنگ گفتگو هستند ؟. آقای توکلی و مسولین اتاق فرهنگ همهء سخنرانان خود را خارج از این 100 نفر انتخاب و معمولا مقالاتی را به عنوان بستر بحث انتخاب میکنند که یا در سایت اخبار روز و یا در سایت ایران امروز و یا در سایت های دیگر انتشار یافته اند، پس همهء مقالاتی که در سایت ایران گلوبال انتشار می یابند همه بی ارزش هستند ؟، ● همین انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را در نظر بگیرید، دیشب آقای توکلی آقای بهزاد کریمی را به عنوان سخنران دعوت کرده بودند و مقاله ای از ایشان را که در واقع یک کامنت با محتوایی عامی و سنتی بدون تحلیل بود را سرمشق بحث قرار داده بودند. در چگونگی توضیح گفتاری آقای بهزاد کریمی آنقدر خسته کننده و عامی بود که دیشب من اتاق را ترک کردم. ● برای نمونه من نویسنده فقط و فقط از سوّم همین ماه مه تا بیست و هفتم ماه مه چهار مقالهء اساسی و سنگین را در مورد انتخابات از ظهور اسلام محمد و از یونان و رِم 500 سال قبل از میلاد و با پرداختن به سیستمهای مدرن امروزی با نمودار، در مورد بایکوت انتخابات، در مورد پیامد رد صلاحیّت رفسنجانی و مشایی پرداخته ام که در هیچ سایتی به این گستردگی پرداخته نشده است، امّا چرا آقای توکلی و فرهنگ گفتگو میخواهند نوشتهءهای معمولی و سخنرانان مورد علاقه خود را بر ما و بر سامانهء سایت تحمیل کنند ؟.● آیا این توهین به نویسندگان سایت ایران گلوبال نیست که مقالاتی مانند بهزاد کریمی را انتخاب کنند ● آقای توکلی باید بدانند که اگر بهزاد کریمی و یا حسن شریعتمداری و شهریار آهی و دیگران برای ایشان سیاست مداران برجسته و دوستان خوبی بوده اند و یا خواهند شد، اولأ که میدان سیاست ورزی عرصهء دوست بازی نیست، دوّم اینکه این افرادی که برای آقای توکلی و فرهنگ گفتگو الگو میباشند برای من نوعی نیستند، مگر اینکه خودم در عمل و اندیشه و در گفتگو از این افراد شناخت حاصل کنم. ● این حق آقای توکلی هست که هرکسی را بر اثر دوستی و یا هم حزبی و هم سازمانی دعوت کنند و ارج بگذارند، و این حق طبیعی من هم هست که در جلسات شرکت نکنم و یا نوشتاری از خودم را در سایت ایران گلوبال انتشار ندهم، اما مشکل اینجاست که ما فعلأ در سایت یک کار گروهی و تبادل نظر داریم و هدف مسئولین سایت و نویسندگان آن رسیدن به هدفی مشترک هستیم.
این تنها مشکل سایت ایران گلوبال نیست، مشکل فضای سایبری و تمامی رسانه های گروهی ایرانیان است که چند نفر معروف و مشهور شدهءِ سنتّی و یا بر اثر روابط و مناسبات دیگر را از این جلسه به آن جلسه از این نشست به آن نشست میبرند و فضای سیاسی را بی رمق کرده اند.
به نوشتهء جدید فرخ نگهدار در سایت ایران گلوبال تحت عنوان" چه باید کرد ؟ " توجه کنید!. امّا امروز و فردا این فرد را از این جلسه به آن جلسه دعوت میبرند تا این نوشته کم بها را بازگشایی کند، چون فرخ نگهدار است، همان فردی که کوهی است از اشتباهات سیاسی است.