Skip to main content

دنباله ........... در زبان

دنباله ........... در زبان
Anonymous

دنباله ........... در زبان آلمانی به نوشته های جنجالی و بی سند (بخصوص اگر نویسنده آنها مصرانه از ارائه سند خودداری کند) reißerisch میگویند. معادل انگلیسی آن sensationell است. شما هیچ نشریه معتبری را نمی توانید پیدا کنید که چنین نوشته هایی را بچاپ برساند. در واقع نشریات معتبری مثل دی ولت، اشپیگل، دی تسایت و امثال آنها با این روش هم اعتبار خودشان را حفظ می کنند و هم پاسخگویی را به نویسندگانشان تحمیل می کنند. این، معیاری است که در نشریات مدرن و پایبند به فرهنگ گلوبال کسی از آن کوتاه نمی آید. گلوبال از ریشه گلوبوس به معنی کره زمین است. پس وقتی از یک ارزش گلوبال حرف می زنیم، منظورمان باید ارزشی پذیرفته شده در سرتاسر کره زمین باشد. نمی توان از یک طرف ادعای جهانی بودن (گلوبال) را داشت و از طرف دیگر سطح مطالب درج شده و همچنین روش برخورد با کامنتها را به احساسات و تعصبات عشیره ای تقلیل داد.

در اقع در یک سایت مدرن با اندیشه گلوبال، این وظیفه من خواننده نیست که از نویسنده مقاله تقاضای ارائه سند کنم، این مسئولین سایت هستند که باید از درج مطالبی که مستند نیستند و تنها بدنبال جنجال‌آفرینی و تحریکند، خودداری کنند. گفتن اینکه «مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان است» در بهترین حالت بی مسئولیتی و در بددترین حالت عوام فریبی است.

در خاتمه برای سایت ایران گلوبال آرزوی رسیدن، دریافتن و درک و هضم فرهنگ گلوبال را می کنم و امیدوارم طرح این مطالب بحث در باره بداشتهای مدرن از "آزادی بیان"، "توهین"، "مسئولیت" و پاسخگویی را دامن بزند.

با تشکر، رازی