Skip to main content

تحليل جالبي است،ولي نكاتي

تحليل جالبي است،ولي نكاتي
کیانوش توکلی

جناب باقرزاده گرامی /تحليل جالبي است،ولي بنظر من نكاتي در آن فراموش شد ه است . طبق برخي گزارشات تقلب هم صورت گرفته است . و أرأي روحاني بيش از اين ها بود، دوم بنظر می رسد که خاتمي چند سناريو را يكجا بيش برد،سوم احتمال دارد خامنه اي هم با انتخاب روحاني موافق بوده و نجات جمهوري اسلامي را در انتخاب اودید، نكته آخر اينكه در انتخاب روحاني نقش تحريم ها و فشار هاي جامعه جهاني بسيار مؤثر بود، بطور مثال نكاه كنيد به تحليل احمد پورمندي:

احمد پورمندی: انتخابات به طرز پیچیده ای مهندسی شده بود. کمی پیچیده تر از آنچه تصور می کردم و تصور می کردیم. برداشتم این است که در عالی ترین مراکز قدرت بر سر یک چرخش بالنسبه بزرگ و همه جانبه و تشکیل «دولت وحدت ملی» مورد نظر رفسنجانی، توافقاتی شده بود که به کلی از نظرها پنهان نگهداشته و پنهان مانده بود. نشانه های اندکی دیده می شد که متاسفانه مورد توجه جامعه سیاسی ایران - در کلیتش- قرار نگرفت.شنیده شده است که
از دو – سه روز قبل از برگزاری انتخابات نظرسنجی های متعدد معتبر پیروزی حسن روحانی در دور اول را برای مسئولان نظام ج.ا نشان می داده اند. دورخیز برخی محافل افراطی راست برای طرح مجدد صلاحیت روحانی در شورای نگهبان از همین نظرسنجی ها نشات می گرفت که دفتر رهبرج.ا مانع از طرح این مسئله شد.
طبق همین شنیده از ظهر روز انتخابات نیز آراء ماخوذه همین امر را نشان می داد. علی اکبر ناطق نوری نیز از صبح هنگام همین موضوع را به عنوان حدس و احتمال مطرح کرد.
گفتنی است برخی فرمانداری ها هم زمان با اعلام آراء به وزارت کشور به طرقی این آراء را دربیرون نیز منتشر کردند و به نحوی لو دادند.
همین شنیده حاکی است در حدود ساعت دو بامداد روز شنبه تجمیع نهایی آراء نیز صورت گرفته بود. اما اعلام آن تا ۶-۷ ساعت به تاخیر افتاد. هنوز از پشت صحنه این ساعات و آنچه در وزارت کشور و کانون های بالاتر از آن گذشت خبری در دست نیست.
در رابطه با اعلام آراء تصمیم گرفته می شود آراء تجمیعی به صورت تدریجی اعلام شود و آخرین اعلام نیز به ساعات شب نزدیک باشد تا زمان کمتری برای حضورخیابانی مردم و جشن وسرور احتمالی باقی بماند.هرچند علیرغم این تمهید در شهرهای مختلف تا پاسی از نیمه شب ( در تهران تا ساعت ۳-۴ بامداد) نیز این حضور ادامه داشت و ترافیک سنگینی در نقاط مختلف پرتردد شهربه چشم می خورد.
برخی شنیده ها حاکی از آن است که رای آقای روحانی بین ۲۱ تا ۲۳ میلیون بوده است که در تجمیع آراء تا حد امکان کاهش یافته است. در رابطه با صحت و سقم این بخش از شنیده قرائن اطمینان بخش دیگری در دست نیست.

خلاصه کنم: روحانی کاندیدای مشترک بیت، اصولگرایان معتدل هوادار رفسنجانی و اصلاح طلبان بود و حضور بقیه، هم برای وزن کشی، هم برای گرم کردن تنور انتخابات، هم برای «رو کم کنی» و بالاخره هم برای استتار نقشه اصلی، ضروری بود و مورد استفاده قرار گرفت. به این ترتیب می توان گفت که مردم قبل از انتخابات و با تحمیل عقب نشینی به بیت، پیروز شده بودند. امری که از چشم من - و فکر میکنم عموم نیرو های سیاسی - پنهان مانده، و به موضع نادرست عدم شرکت منجر شد.