Skip to main content

آقای رازی، چه خوب که میخواهید

آقای رازی، چه خوب که میخواهید
یونس شاملی

آقای رازی، چه خوب که میخواهید بنویسید. اما مسئله اصلی در ایران سند آماری نیست. تا آنجا که من فهمیده ام شما صاحب یک نگرش چپ هستید. اما گاهی دیده میشود که شما در هیبت یک ناسیونالیست ناب فارس اظهار نظر میکنید. حالا هم با توضیحتان برای من منبعی را مطرح کرده اید که گویا جمعیت فارس کشور را بیشتر از ان چیزی که من مطرح کرده ام نشان میدهد. جالبتر اینکه این منبع را آیه منزل فرض کرده اید و تصورتان اینست که مرا در این بحث کیش و مات کرده اید. من به خاطر مسابقه برای برنده شدن به این بحث وارد نشده ام. و اساس بحث آن نیست. به نظر میرسد که شما اصل قضیه را فراموش کرده اید و به دنبال دفاع از مسائل فرعی در این بحث هستید. حتی به فرض درست بودن عددهای شما، اصل قضیه همچنان سرجایش باقی است. یعنی پنجاه درصد جمعیت ایران (از منظر آمار ارائه شده شما) در ایران از نظر اتنیکی بی حقوق هستند. یعنی 40 ملیون انسان

از سیاست استعماری دولت ایران در رنج و عذابند و برای شمای چپگرا ظاهرا این 40 ملیون در مقابل آمار 40 ملیونی جمعیت فارس کشور ارزش بحث و جدل ندارد. و شما به دنبال آوردن سند و مدرک هستید که نشان دهید تعداد یکی از این جمعیت ها چند ملیون بیشتر از آن دیگریست. واقعا فهم شما از مسئله اینست؟
اصل قضیه و پرسش اصلی همچنان باقی است، آیا فارسها نیز چون ترکها و یا کردها و یا بلوچها و عربها یک اتنیک، یک قوم، یک ملت و یا ملیت محسوب میشود یا نه؟ شمای چپگرا در کمال تعجب مطرح کرده اید که "اینها (فارسها) کی هستند دیگر اصلا؟". به عبارت دیگر از طرف میگویید اتنیک و یا ملتی به نام فارس وجود ندارد و از طرف دیگر برای آمار بیشتر آنها را میخواهید نشان دهید. دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟