Skip to main content

آقای رازی، من همیشه توصیه

آقای رازی، من همیشه توصیه
یونس شاملی

آقای رازی، من همیشه توصیه کرده ام که محترمانه تنها به تقابل استدلالهایمان بپردازیم و از رفتارهای دیگر پرهیز کنیم. لطفا برگردید و اصطلاحات مورد استفاده تان را درمورد من بازنگری بکنید خواهید دید که من تنها و بسیار ضعیف به آن ها پرداخته ام. در هر صورت روش مناسب همین است که در نهایت به آن نزدیک شده ایم. برخورد و نقد فکر به دور از هر گونه توهین و یا تهمت. بسیار عالی است.

و اما در مورد آمار که نوشته اید. دوست عزیز در این بحث آمار یک امر فرعی است. بحث اصلی حضور و وجود ملیتهای مختلف در ایران و انکار و نفی این ملیتها از سوی دولت جمهوری اسلامی و همراهی بخشی از اپوزیسیون مرکزگرای فارس است. حالا گاهی پیش می آید که آمار و ارقامی نیز که بدستمان می آید مطرح کنیم. اتفاقا من فکر میکنم آمار وزیران جمهوری اسلامی دقیقتر از هر آمار دیگریست که از بیرون به بررسی مسئله پرداخته است. برای اینکه وزیران دولت

اطلاعات بسیار دقیق تری از آمار و ارقام این ملت ها دارند و بویژه آمار وزیر آموزش و پرورش که بصورت عددی از امار کودکان غیرفارس زبان را که ایشان بی شرمانه آن را "کودکان دو زبانه" میخواند، خبر دارد. هفتاد درصد کودکان در تمامی مدارس ایران که وزیر آموزش پرورش بخاطر آن نظام آموزشی را تغییر میدهند تا سطح فارسی آموزی کودکان غیرفارس را افزایش دهند، نمیتواند دور از واقعیت باشد. تازه این آمار دشمن خلقهای غیرفارس است. این دشمنان همیشه سعی کرده اند انکار کنند، ناچیز جلوه دهند و مسئله ملیتها را فرعی بخوانند. این دشمن امروز خود به دلیل تغییر نظام آموزش اش و دقیقا بخاطر فارسیزه کردن کودکان ایران، آمار هفتاد درصدی را اعلام کرده است. این آمار از درون نظام است. و من بر این باور هستم که وارد نکردن ردیف زبانی در سرشماریهای کشور نیز دقیقا ریشه در این مهم دارد که غیرفارسها جمعیت بسیار بالاتر از جمعیت فارس در ایران است. وگرنه مطمئنم که اگر این جمعیت کمتر بود امروز صدها بار آمار گرفته بودند و بر سر مردمان غیرفارس کوبیده بودند. حالا شاید این آمار دقیق دقیق نباشد، اما تا حدودی سمت و سوی آمار جمعیتی را روشن میکند. من همچنان بر حرف خود در این مورد هستم. اما آمارهای خارج از دولت را نیز ابدا دقیق نمیدانم. چه آنها که به نفع ملیتهای غیرفارس آمار میدهند و چه به ضد آنها. برای من هیچ فرقی نمیکند. وضعیت آمار در ایران بسیار می لگند.

اما باز همچنان میگویم، مسئله من آمار نیست. بلکه مسئله من بی حقوقی ملیتهای غیرفارس و استعمار این گروهها توسط دولت شاه و شیخ است. من طالب برابری حقوقی تمامی اتنیکها در ایران هستم و قائل شده حقوق ویژه به فارس و یا فارسی را یک سیاست نژادپرستانه میدانم. و متعجبم که شمای چپ در این خصوص چرا با من بحث و جدل میکنید. مگر سوسیالیستها نباید از عدالت در تمامی عرصه ها دفاع کنند. چه شده است که وقتی سخن به عدالت و برابر ملی ملتهای ساکن ایران میرسد و چرا وقتی فارس ها نیز چون ترک ها و بلوچ ها و... ملتی محسوب میشوند، شما از در تخالف در می آید و حتی وجود ملت و یا اتنیکی بنام فارس را هم انکار میکنید؟!