Skip to main content

آقای ایرانخواه شما نمیتوانید

آقای ایرانخواه شما نمیتوانید
Anonymous

آقای ایرانخواه شما نمیتوانید، بطور دلخواه کلمه "ملت" را به کلمه "قوم" تنزل دهید. کلمه "قوم"، و کلمه "ملت"، از زمین تا آسمان از یکدیگر فرق دارد. قوم در اصل به بخش محدودی از کسانی گفته میشود، که بعنوان قوم و خویش، و فامیل و کسان و در ارتباط خویشاوندی نسبت بهم قرار دارند. مثل، پدر و مادر، فرزندان، برادران، عموها، دائی ها، ... و تمام قوم و خویش و فک و فامیل و امثالهم. همانطور که در زبان عامه در نامه نگاری نیز میگویند، از جانب فلانی به قوم و خویش و آشنایان سلام برسان. در صورتی که کلمه " ملت" فراتر از این چیز هاست، و از کلمه "قوم" کاملا فرق دارد. وقتی به توده میلیونی ملت گفته میشود، نه از این جهت است که، با هم رابطه خویشاوندی و فامیلی دارند، بلکه بجهت زبان مشترک، فرهنگ مشترک، سرزمین مشترک، تاریخ مشترک، آداب و رسوم مشترک، ... و سایر معیارهای ملی است، که

آن توده عظیم و میلیونی را بهم ارتباط میدهد. کلمه "ملت " اساسا از کلمه "قوم" فرق دارد. در حقیقت، شما به ملت 35 میلیونی آذربایجان نمی توانید قوم خطاب بکنید. سعی نکنید، مثل شاهنشاه آرامهر سابق ، برای خودتان تئوری ببافید. مردم آذربایجان در یک محیط وسیع جغرافیائی زیست میکند. استعمال چنین کلمه ای نسبت به مردم 35 میلیونی تورک آذربایجان توهین و دهن کجی معنی میدهد. چنین سیاست استعماری خیلی وقت است که شکست خورده است. شما اگر به آذربایجان تشریف ببرید و در جلسه ای شرکت بکنید و بمردم بگوئید که شما قوم هستید، به شما میخندند، و شما را جدیدی نمیگیرند. چنانکه آقای حداد عادل، محسن رضائی، و جنابانی از این دست، دست از پا درازتر و نا امید ،جلسه سخنرانی خود را ترک گفتند. دو باره تکرار میکنم؛ داشتن زبان مشترک، سرزمین مشترک، تاریخ مشترک، آداب و رسوم، و فرهنگ مشترک و سایر خصوصیات ملی، که این توده های وسیع مردمی به هم ربط میدهد، از مشخصات ملت بودن مردم آذربایجان است. حالا شما فریاد بزنید که مردم آذربایجان قوم است. در چنین شرایطی کسی شما را جدیدی نمیگیرد. همانطور که قبلا اشاره شد، مفهوم "خلق " و یا "ناسیو" در زبان لاتین بمعنی "ملت" است. و مردم آذربایجان صاحب این خصوصیات، و ملت است. برای یاد آوری، دو مرتبه مفهوم "ناسیو" در ذیل آورده میشود. کمی به خودتان زحمت مطالعه بدهید.
HISTORICAL DICTIONARY
Natio; from national Latin, people ") refers to larger groups of people, which common cultural characteristics such as language, traditions, customs, habits ... be attributed. Nation; lat. natio, Volk“) bezeichnet größere Gruppen von Menschen, denen gemeinsame kulturelle Merkmale wie Sprache, Tradition, Sitten, Gebräuche... zugeschrieben werden.