Skip to main content

نژادستیز علیه نژادپرستی!

نژادستیز علیه نژادپرستی!
اژدر بهنام

نژادستیز علیه نژادپرستی!
خانم رضانیا، این اولین مطلبی از شماست که می خوانم و متاسفم که شاهد چنین نوشته ای هستم. گرچه شما این مطلب را خطاب به آقای شاملی نوشته اید و من با ایشان اختلاف نظرات اساسی دارم، لازم دیدم که به چند نکته اشاره ای داشته باشم.
شما خشت های اول را کج نهاده اید، آنجا که می نویسید: «تیره های ایرانی با عنوان جعلی م ل ی ت های ایرانی عملا به دنبال ایجاد یک گسست و تفرقه در بین ملت تاریخی و یک پارچه ایران هستید؟»
به نظر من در همین یک جمله چند اشتباه اساسی وجود دارد که کل نوشته شما بر اساس آنهاست. اول اینکه شما از تیره های ایرانی صحبت کرده اید. تیره های ایرانی یعنی چه؟ آیا به قول شما «ترکها»، «عربها»، ترکمنها، بلوچها و.... «تیره های ایرانی» هستند یا بخشی از آنها «تیره های» ایرانی و بخشی دیگر «تیره های» انیرانی اند؟ شما مشخص نمی کنید که منظورتان از «تیره» چیست. قوم است؟

قبیله است؟ چیست؟ آیا ما در ایران «تیره» ای به نام «تیره ی کرد»، «تیره ی فارس»، «تیره ی لر» و.... داریم؟
دوم اینکه شما از «عنوان جعلی م ل ی ت» صحبت کرده اید. کجای «ملیت» یک عنوان جعلی است؟ کمترین آشنایی با علوم اجتماعی و سیاسی، به شما نشان می دهد که عنوان «ملیت» یک عنوان جعلی نیست، بلکه اصطلاحی است که در علوم اجتماعی و سیاسی، به وفور، استفاده می شود و در مورد بخش هایی از مردم ایران، کاملا صادق است.
سوم اینکه شما از «ملت تاریخی و یک پارچه ایران» صحبت کرده اید. آیا شما می توانید این «ملت» تاریخی و «یک پارچه» را به ما نشان دهید؟ ملت به مفهوم مدرن آن اصطلاحی است که با ظهور سرمایه داری پدید آمده است. در ایران هم عمر سرمایه داری در خوشبینانه ترین حالت و نه به معنی دقیق آن، به بیش از یک و نیم قرن نمی رسد. حالا چگونه ملت تاریخی ایران را کشف کرده اید، احتمالا تنها خودتان می دانید. در مورد یکپارچگی آن نیز چنین است. تاریخ سرزمینی که امروز ایران نامیده می شود، مملو است از گسیختگی ها و عدم یکپارچگی. یکپارچگی ایران از زمان صفویان به بعد است که تاحدی تامین شده است.
********** در اینکه «پان»ها نژاد پرست هستند، می توانم با شما با کلی اما و اگر هم نظر باشم. در همین جا نیز باید نظر شما را به نوشته خودتان جلب کنم که از اصطلاح آشنای «ایران بزرگ» صحبت کرده اید، یعنی شعار همیشگی «پان ایرانیست» ها. و باید از شما بپرسم که آیا حکم نژادپرست بودن «پانها» را در مورد خودتان هم صادق می دانید؟ *********
شما بلافاصله پس از حمله به «پان ترک های نژادپرست»، نژادستیزی خود را با وضوح تمام به نمایش می گذارید و خطاب به آقای شاملی می نویسید: «بر نداشته های نژادی و تاریخی و تمدنی خود هم تکیه می کنید» و «ترکان جز ویرانی و قتل و جنایت هیچ دست آورد تمدنی و بشری نداشته اند.هر جا که رفتند و هجوم بردند زمین سوخته و فرهنگ زشت خود را به یادگار گذاشتند. وآنقدر جنایت کردند که تاریخ جهان مملو از ثبت وقایع کشتارهای انسان های بیگانه توسط ترکان است» ******** اگر اندک اطلاعی از تاریخ ایران و جهان داشته باشید باید بدانید که سراسر تاریخ مردم ایران و جهان مملو است از قتل و جنایت و... و در کنار آن، تمدن سازی و هنرآفرینی و... این مساله در مورد همه مردمان جهان و ایران، صدق می کند. ما مردمی، ملت یا ملیتی، یا کشوری را نداریم که صرفا اعمال بد و یا صرفا اعمال خوب داشته باشند. یا فرهنگ آنها صرفا زشت و یا زیبا باشد. جملات بالا را که نوشته اید، نمایانگر اوج نژادستیزی هستند. شما این فکر خود را با تروریست خواندن هم میهنان عرب نیز تکرار کرده اید، زیرا مشخصا از یک گروه تروریستی عرب صحبت نکرده اید بلکه این اتهام را به عربها تعمیم داده اید. ********** خانم رضانیا، شما ظاهرا به چنگ نژادپرستی رفته اید ولی با ابزار نژادستیزی آشکار!