Skip to main content

تصمیم نداشتم در این "گفتگو"

تصمیم نداشتم در این "گفتگو"
Anonymous

تصمیم نداشتم در این "گفتگو" شرکت کنم، تنها اینکه باورم نمی شود یک "روانشناس" چطور می تواند از اهمیت زبان مادری و نقش آن در تکوین شخصیت کودک بی خبر باشد. در پرانتز: در آلمان کودکان خارجی از همان دوران دبستان می توانند زبان مادری شان را هم به طور سیستماتیک یاد بگیرند. طرفه اینکه بعد از چاپ کتاب "آلمان خود را نابود می کند" از سیاستمدار آلمانی زاراسین و توصیه ی او به اینکه مادران خارجی با کودکان حتا پیش از به دنیا آمدن به آلمانی حرف بزنند، روانشناسان آلمانی صدای خود را بلند کردند و سیاست مدارها و غیرمتخصصین را به سکوت دعوت کردند. همان طور که نوشتم، از سال 2005 هم کلاس های مجانی برای کودکان خارجی تبار وجود دارد تا بتوانند زبان مادری را آن گونه که باید فرا گیرند.

و اما اینکه چرا کامنت من در سایت آذر-آنلاین چنین موجب خشم داریوش برادری شده است، بس جای تأمل دارد. آن بخش از کامنت من که خطاب به داریوش برادری ست:
ممنون، آقای محمودی! از مقاله ی زیبایتان بسیار لذت بردم. یکی از کارهای خطرناک دیگری که داریوش برادری می کند، روانکاوی از راه دور است، آن هم با کمک چند کامنت یا پست. یعنی از ابزار روانشناسی که یک علم کاملن تجربی ست، به ریختن “پته ی” شخصیت یک فرد مجازی اقدام می کند که نه فقط علمی نیست، بلکه مغایر با علم روانشناسی به طور کلی ست.
خود من به نوشته ی براهنی انتقادهای جدی دارم، انتقادهایی که البته بر اغلب اهل قلم ما وارد هستند، اما شیوه ی برادری نه علمی ست و نه با معرفت هم سو است.
و حال ببینید عکس العمل خروشان "روانشناس" ما را بر این کامنت ساده:
.... زیرا اسیر فاجعه و خطایند و به اینخاطر رفتارشان حزب اللهی و تخریبی است و ناتوان از نقد مدرن. حال افاضات باورصاد ...
... بهرحال آقای سهند و آقای باورصاد و بقیه ی پان ترکها و پان عربهای افراطی! می بینید که وقتی پاتو گذاشتی در صحنه ی مدرن و نقد مدرن با هر حرف خطایت خودت را لو می دهی و مشکلت را. امیدوارم کمی درس گرفته باشید و سعی کنید با عبور از خطاهایتان و خودبزرگ بینهای از نوع قصاب محل وکیل شده، به نقش مدرن و اصیل خودتون تن بدهید و به عبور کشور ایران از بحران کنونی و به یک وحدت در کثرت نو دست یابید. زیرا تنها با این تحول شما نیز می توانید به عبور از تبعیضات قومی و خواستتان دست یابید و هم به عبور از معضلات و ساختارهای سنتی تان و در جستجوی مقصر. وگرنه با هر بار که زبان باز می کنید مثل روشنگریهای بزرگ و خنده دار سهند و یا این کامنتهای او و باورصاد و یا سخنان ناسری نشان می دهید که چقدر سنتی و محافظه کار و خودشیفته اید و گرفتار سنت. حال بیینیم چقدر سهند و باورصاد وجدان علمی دارند و آیا معذرت می خواهند؟
... این کامنتهای این سهند و باورصاد هستند و مطلبی که دوستی عزیز و آذری برایم فرستاده است و می گوید که این کم سوادان این مطلب را برای هم مرتب ایمیل می کنند تا بخاطر نقد من بر براهنی، مرا بقول خودشان خراب بکنند. خوب حالا میگی چرا بهت می گم عقایدت پان ترکی است و ساختار فکری و احساسیست در این مسائل سنتی. انسان مدرن بحث می کند، نقد متقابل می کند و نه این بازیهای خنده دار و ترسویانه و سنتی. و تا وجدان علمی نشان ندهی و چه شما و چه آن باورصاد... معذرت خواهی نکنید جوابی طبیعتا نمی گیری.
والله چه عرض کنم! بی شک برای نشان دادن مغشوش‌نوشت‌های برادری احتیاج به پاسخ من نیست! مشاهده کافی ست.