Skip to main content

آقای فرهاد ایران، لجبازی و

آقای فرهاد ایران، لجبازی و
یونس شاملی

آقای فرهاد ایران، لجبازی و مچگیری را کنار بگذارید وگر نه به حیثیت خودتان لطمه خواهید زد. بیایید وبصورت مدرن فکرتان را مطرح کنید و بصورت مدنی پرسشتان را در میان بگذارید. این همه مفاهیم توهین و تحقیرتان برای چیست؟ برای نشان دادن فرهنگی از آن دفاع میکنید؟ فکر نمی کنید شیوه رفتاریتان را اندکی تغییر دهید و حداقل برای حفظ آبرویی اسمی که برای خودتان انتخاب کرده اید (ایرانی) از این روشها دست بردارید؟ اما از آنجاییکه به شما اهمیت میدهم پرسشهایتان را

نیز جدی میگیرم. به این شرط که تخریب و توهین را کنار بگذارید. اول اینکه؛ گویا تلاش کرده اید که بگویید در اصفهان بخشا غیرفارس زبان هم زندگی میکنند. من برایتان بگویم که در استان اصفهان غیر آنچه که شما مطرح کرده اید، ترکها هم بصورت پراکنده در شهر اصفهان، و شهرهای دیگر آن استان و هم بصورت کمپاکت در فریدن و روستاهای اطراف آن زندگی میکنند. من در نوشته بالا در یک پاراگراف این موضوع را چنین توضیح داده ام: " البته بایستی متذکر شد که هم در منطقه ملی فارس یا فارسستان و هم در منطقه ملی ترک یا آذربایجان و هم در منطقه ملی کرد و یا کردستان و یا بلوچستان و الاهواز و... جمعیت کم و یا زیاد متعلق به ملیتهای دیگر نیز زندگی میکنند که باید از حقوق مستتر در حقوق بین الملل و منشور جهانی حقوق بشر و کنوانسیونهای الحاقی بهرمند گردند.". معلوم استکه مطلب را با دقت نخوانده اید. الاهواز و در واقع "عربستان" اسم اصلی منطقه ایست که رضا شاه بعد از به قدرت رسیدن، نام آنجا را تغییر داد و خوزستان اش خواند. همانطور که خوزستان نام جعلی عربستان است، رضاییه نیز نام جعلی اورمیه و دهها اسم دیگری که از زمان رضا شاه به فارسی برگردانده شده است. در عین حال چه من بخواهم و چه نخواهم عربستان و یا الاهواز تاریخا در قباله خلق عرب در ایران است. در آخرین انتخابات شورای شهر تمامی انتخاب شدگان شهر تبار عربی داشته اند و این نشان میدهد که علی رغم تلاش پهلوی های و سپس جمهوری اسلامی در تغییر ترکیب جمعیتی آن شهر، اینک اکثریت قریب به اتفاق این شهر را عربها تشکیل میدهند و روشن است که بخشا نیز جمعیت های غیرعرب در این شهر زندگی میکنند.
اما درمورد تاریخ فارس و ترک که تصور کرده اید من با زمین آن را تقسیم کرده ام، اما چنین نیست. تاریخ خلق فارس با تاریخ خلق ترک دو تاریخ متفاوتی را تشکیل میدهند. در فرازنای تاریخ همه گونه حادثه در هر دو تاریخ رخ داده است. اما اگر خیلی خلاصه بگویم، دولتهای ترکی سلجوقیان، قارا قویونلو، آغ قویونلو، افشاریان، صفویان، قاجار و حکومت یکساله ملی در سال 1324 تاریخ سیاسی خلق ترک را تشکیل میدهند. تاریخ سیاسی خلق فارس نیز آنگونه که نخبگانشان توضیح میدهند ازهخامنشایان آغاز میشود و بعد از اشکانیان و ساسانیان و دوره هایی به حکومت پهلوی ها و سپس جمهوری اسلامی ختم میشود. این هم اندکی در باب تاریخ سیاسی دو خلق ترک و فارس.