Skip to main content

کاربر گرامی،...زنده باد....ش

کاربر گرامی،...زنده باد....ش
ناصر کرمی

کاربر گرامی،...زنده باد....ش.. پاسخگویی به سئوال شما در مورد مردم قشقایی در استان فارس، باید به بخشی از تاریخ استان فارس اشاره شود که این بحث در کامنت نمی گنجد. بطور خلاصه:
1- برداشت من این هست، که فرهنگ و منش مردم قشقایی با سایر تُرک تباران فرق دارد. این ویژگیهایی شایسته برجسته میباشد. و امیدوارم که همچنان پای بند این تفاوتها با هم تباران خود باشند.
2- سرانجام و روزگار مردم قشقایی در استان فارس، هماهنگ با سیاست مرکزی حکومتها و تحولات درونی خود استان فارس بستگی دارد که پستی و بلندیهایی را مانند سایر جوامع فئودالیته و عشایری ایران بخود تجربه کرده است.
3- مردم قشقایی با همهء طبقات و مردمانِ بومی در استان فارس آمیخته و پیوندها در عرصه های مختلف صورت گرفته است، مردم قشقایی مورد احترام ساکنان استان فارس از شهر نشین، روستا نشین و چادر نشین و طبقهء عشایر آن بوده و هست.

و مردم قشقایی قدر این احترام را میدانند و با هر آوازی نخواهند رقصید.

4- مردم قشقایی با نوع زندگی عشایری خود از سیمرم اصفهان تا خلیج فارس و استانهای همسایه کوچ سردسیری و گرمسیری داشتند و شاید هنوز هم دارند، که این برای خودِ این مردم و استان فارس مشکل افرین بود. امّا همینکه این مردم اجازه داشتند، آزاد در استانهای جنوب غربی و جنوب ایران رفت و آمد و کوچ کنند، بیانگر حسن نیّت ایرانیان این مناطق به مردم قشقایی است.
5- گذشته از مسئلهء زبانی، هر ظلم و ستمی که در سیستم گذشته و نظام جمهوری اسلامی امروز بر مردم قشقایی در استان فارس رفته، بر سایر ایرانیان و بویژه طبقهء فئودالیته و مالکین بزرگ و کوچک آن هم روا داشته شده است.
اگر در سلسلهء پهلوی یک خان و بزرگ قبیلهء قشقایی به زندان رفته و یا اعدام و تبعید شده است، در کنار آن حداقل دو خان بزرگ و یا دو مالک بزرگ ایرانی دیگر هم بوده و زندان و اعدام و تبعید شده است.
اگر در نظام جمهوری اسلامی دو دانشجو و یا یک دبیر و آموزگار از قشقایی در استان فارس زندانی و اعدام گشته، در کنار آن حداقل 40 نفر از مردمان ایرانی استان فارس بوده است. ظلم و ستم در استان فارس طبقاتی و ایدئولوژیک بوده و هست و ربطی به قوم و قبیله نداشته و ندارد.

6- یک خانم بنام هایده ترابی، که خود را قشقایی معرفی کرده است، به محمّد بهمن بیگی بسیار توهین کرده است. که بهمن بیگی این انسان گرانقدر در اسیملاسیون مردم قشقایی به این مردم خیانت کرده است.
بهمن بیگی پیوسته خودش را ایلی میدانست و به زبان و فرهنگ قشقایی وابستگی خاصی داشت و اتفاقأ ایشان باعث شد تا فرهنگ و زبان و موزیک مردم قشقایی شناخته شود.
بهمن بیگی دانشگاه پهلوی شیراز و سایر دانشگاههای کشور را از جوانان قشقایی پُر کرد. خدمتی را که بهمن بیگی به قشقایی کرد، هیچ خان و پیامبری نکرده است.
بهمن بیگی علاو بر با سواد کردن قشقایی ها، در با سواد کردن جامعهء محروم و عشایری ایران خدمتی را کرده است که در تاریخ بیسابقه است و جایزهء یونسکو را گرفت.
امروز اگر از مردم استان کهگیلویه و بویر احمد پرسیده شود، محمّد ابن عبدااله به آنها بیشتر خدمت کرده و یا آنرا دوست دارید ، و یا محمّد بهمن بیگی قشقایی را ؟ شک دارم که بهمن بیگی را انتخاب نکنند. خدمات بهمن بیگی بر همهء طبقات استان فارس باعث شده است که احترام مردم قشقایی را بیشتر داشته باشند.
بزرگترین اشتباه مردم قشقایی این خواهد بود که با تُرک تباران ایران ستیز، و در خدمت بیگانگان هم صدا و همسو شوند. امیدوارم که مسئلهء زبانی این مردم در استان فارس هم حلّ شود.