Skip to main content

جناب آقای توکلی،... امروز 29

جناب آقای توکلی،... امروز 29
ناصر کرمی

جناب آقای توکلی،... امروز 29 نوامبر ساعت دوازده و سی و هشت دقیقه، در پاسخ یک کاربر، کامنتی در باره مردم قشقایی در استان فارس در پانویس مقالهء: "درسهایی که باید از ترور جدید در پاریس گرفت" گذاشتم، بخش 6 این کامنت شامل خانم هایده ترابی میباشد، و ایشان چهار ساعت بعد این نوشتار بی مقدار و سراسر توهین را انتشار داده است، سئوال من از شما این هست، ایا مطمئن هستید که پشت این نام خانم ترابی ، یک خانم هست و یا نه زیر پوشش این نام کسان و ارگان و نهادی دیگر پنهان است. در پایین بخش 6 کامنت نامبرده را می آورم:


6- یک خانم بنام هایده ترابی، که خود را قشقایی معرفی کرده است، به محمّد بهمن بیگی بسیار توهین کرده است. که بهمن بیگی این انسان گرانقدر در اسیملاسیون مردم قشقایی به این مردم خیانت کرده است.
بهمن بیگی پیوسته خودش را ایلی میدانست و به زبان و فرهنگ قشقایی وابستگی خاصی داشت و اتفاقأ ایشان باعث شد تا فرهنگ و زبان و موزیک مردم قشقایی شناخته شود.
بهمن بیگی دانشگاه پهلوی شیراز و سایر دانشگاههای کشور را از جوانان قشقایی پُر کرد. خدمتی را که بهمن بیگی به قشقایی کرد، هیچ خان و پیامبری نکرده است.
بهمن بیگی علاو بر با سواد کردن قشقایی ها، در با سواد کردن جامعهء محروم و عشایری ایران خدمتی را کرده است که در تاریخ بیسابقه است و جایزهء یونسکو را گرفت.
امروز اگر از مردم استان کهگیلویه و بویر احمد پرسیده شود، محمّد ابن عبدااله به آنها بیشتر خدمت کرده و یا آنرا دوست دارید ، و یا محمّد بهمن بیگی قشقایی را ؟ شک دارم که بهمن بیگی را انتخاب نکنند. خدمات بهمن بیگی بر همهء طبقات استان فارس باعث شده است که احترام مردم قشقایی را بیشتر داشته باشند.
بزرگترین اشتباه مردم قشقایی این خواهد بود که با تُرک تباران ایران ستیز، و در خدمت بیگانگان هم صدا و همسو شوند. امیدوارم که مسئلهء زبانی این مردم در استان فارس هم حلّ شود.