Skip to main content

سوسیالیسم:

سوسیالیسم:
آ. ائلیار

سوسیالیسم:
سوسیالیسم اکنون با عنوان « سوسیالیسم دموکراتیک» یا « سوسیال دموکراسی نوین» ، یا « جهان بهتر» با سیستم غیر سرمایه داری، در کشورهای پیشرفته ، به خاطر وجود شرایط « اقتصاذی-صنعتی پیشرفته» از شعارهای روز نیروهای « دموکرات و سوسیالیست» است. که خواهان تغییر جهان کهنه به جهان بهتر برای بشر است. و متفکران و فعالان این جوامع در این مسیر تلاش میکنند.
اما در جوامع عقب مانده و عقب نگهداشته شد این شعار فاقد اساس اقتصادی و ذهنی ست. چیزی که می تواند در این جوامع شعار عملی قرار گیرد همان « عدالت اجتماعی نسبی و دموکراسی » ست. هر وقت قسمت اعظم جهان توانست دنیای بهتر را بسازد در آن شرایط امکان فراهم میشود که در کشورهای حاشیه نیز شعار جهان بهتر یا سوسیالیسم دموکراتیک به شعار روز تبدیل شود.
شعار بهتر بدون پایه «مادی و ذهنی» لازم تنها می تواند یک اتوپی باشد.

سوسیال دموکراتیسم:
در کشورهای پیشرفته بعد از تجربه ی «سوسیال دموکراسی » اکنون به شرایط جدید رسیده اند که سوسیال دموکراسی پاسخ گوی مشکلات این جوامع نیست و لازم است آنرا به « مرحله ی نوین سوسیال دموکراسی» یا همان سوسیالیسم دموکراتیک ارتقاء دهند.
اما در جوامع عقب مانده « امکانات سوسیال دموکراسی» هنوز کاربرد دارد و میتواند به کار گرفته شود و شرایط زیست مردم را تا حدی بهتر کند. از اینرو هنوز این ایده توجهات را جلب میکند.
موقعیت یک فعال رفع تبعیض ایجاب میکند که با پا بر روی زمین سفت حرکت کند و دچار اتوپی گرایی نشود. که فاجعه میافریند.