Skip to main content

خانم هایده ترابی گرامی،

خانم هایده ترابی گرامی،
ناصر کرمی

خانم هایده ترابی گرامی،....
1- مردم قشقایی و خوانین آنها مانند سایر جوامع فئودالیتهء ایران پیوسته با حکومت مرکزی درگیر بودند، و با هسمایگان خود در استان و شهرستان و در محیط مسکونی خود جنگ و دعوایی نداشتند، با تاریخ، و زبان فارسی، هم سر ستیزی نداشتند، این مردم تا انجا که من تجربه کردم، با شرم و حیا و از نجابت ویژه ای برخوردارند. امّا فرهنگ گفتاری و نوشتاری شما، مرا به شک و تردید انداخت. چرا که سخن و دیدگاه شما همان گرگهای خاکستری و پان تُرک اردوغانی پان اسلامیسم هست.


2- اگر محمّد بهمن بیگی نبود، اکنون شما و امثال شما سواد خواندن و نوشتن را نداشتید، و امروز در همان استان فارس، بین سمیرم و فیروزآباد و لار و دشت ارژن، برازجان و بوشهر دنبال گوسفندها و بر کوهان شتر نشسته بودید.
3- خوانین قشقایی عامل دست بیگانگان شدند،امّا محمّذ بهمن بیگی علیرغم ستمی که سیستم شاهی بر خانوادهء ایشان روا داشت و در دوران کودکی دوران تبعیدی سخت، فقر و درماندگی را هم در تهران تجربه کرده بود، با تحصیل در رشتهء حقوق راه منطقی را در پیش گرفت و دست هم تباران خود و محرومان دیگر را گرفت به کشورش خدمت کرد. سازمان بین الملل و یونسکو، برای مبارزه با بیسوادی روش تدریس محمّد بهمن بیگی را جهانی کرد چرا بیسوادی عامل بسیاری از بدبختی بوده و هست.
. حال شما بفرمایید دیگر خوانین قشقایی برای مردم خود جز آنارشیسم، بدبختی و بدنامی و ستم بیشتر چه هدیه ای آوردند. خسرو خان قشقایی با انقلاب 57 به ایران برگشت چکار کرد، دوباره سوار اسب شد و اسلحه برداشت و دست آخر بدست خود مردم قشقایی اعدام شد ( البته من هیچ اعدامی را تأیید نمیکنم)
4- تا آنجا که من اطلاع دارم و در کتابهایش از جمله در کتابهای: / بخارای من ایل من / اگر قره قاج نبود / طلای شهامت/ به اجاقت قسم/ به روشنی آورده شده است، محمّد بهمن بیگی هیچگاه گویش به زبان تُرکی قشقایی را ممنوع نکرد، تازه وابستگی خاص خویش را به ایل و فرهنگ و زبان و موزیک قشقایی بیان داشته است. او صندلی های نان دار و پر زرق وبرق رشتهء حقوق را رها کرد و به ایل خود برگشت و چادرهای سفید را در میان چادرهای سیاه برافراشت و پرچم ایران را بر نوک آن نشاند.
5- مردم قشقایی تلاش کردند و میکنند که با مردم استان فارس و استانهای همسایه از شهر نشین و روستا نشین، و چادر نشین پیوند دوستی و خانوادگی بر قرار کنند، از جمله خود آقای محمّد بهمن بیگی در این راه پیشقدم شد، هر ساله در شیراز از این پیوندها صورت میگرد، امّا شما با این فرهنگ و منش خویش، وضعیّت مردم قشقایی را در استان فارس و در استانهای دیگر خدشه دار میکنید،
5- شما سایت ایران گلوبال و نوشتارهای از جمله مرا، فاشیستی و نژاد پرستی و راسیسم مینامید، و ادعا میکنید که این نوشتار ضد حقوق بشری هست و مجازات دارند، شما که در آلمان زندگی میکنید، اگر در هر دادگاهی این را در همین دادگاههای آلمان ثابت کردید، من مخارج دادگاه و وکلای شما را خواهم پرداخت.