Skip to main content

هموطن عزیزی خطاب به من نوشته

هموطن عزیزی خطاب به من نوشته
اژدر بهنام

هموطن عزیزی خطاب به من نوشته است:
"جناب اقای بهنام آخر این اسم "میرپنجه" که شما میخواهید مثل یک کشف علمی ثابتش کنید انسان را یاد پنجه حیوانات میاندازد. ما درهمه جا شنیدیم رضاخان میرپنج. حالا شما رفته اید یک کتاب پوسیده پیدا کرده اید که درآن به خاطر اشتباه چاپی یا هرعلت دیگرنوشته میرپنجه و میخواهید بگویید میرپنجه درست است! اگر با کارهای رضاشاه مخالفید میتوانید بطور منطقی از او انتقاد کنید. ولی اینکه اسم توهین آمیز رویش بگذارید راه درست و متمدنانه مقابله نیست. متاسفانه پانترک ها از این روشها برای کوبیدن مخالفان فکریشان استفاده میکنند."
لازم می‌دانم در این رابطه توضیحاتی بدهم.
1- انسانها را بر اساس نام و یا لقبشان ارزیابی نمی‌کنند بلکه بر اساس عملکردشان ارزیابی می‌کنند. بنابراین به نظر من نام و لقب جناب رضا پهلوی هر چه که بوده باشد، دلیلی بر خوبی یا بدی او نیست.

من هم اگر بخواهم با عملکرد وی برخوردی داشته باشم، مسلما عملکردهای او را بررسی می‌کنم و نه نام و لقب او را.
2- میرپنج و یا میرپنجه یک منصب نظامی قزاقی در زمان مشروطه بوده و مختص رضاخان آن زمان و رضاشاه بعدی نبوده است. اگر به همان کتاب مراجعه کنید، از "میرپنجه"های دیگری مانند "غلامرضا خان میرپنجه" نیز نام برده شده است. نمی‌دانم چرا شما "میرپنجه" را توهین‌آمیز قلمداد می‌کنید.
3- در این کتاب علاوه بر "میرپنجه" لقبهای دیگری مانند "شصت تیر" (به دلیل مهارت او در بکارگیری شصت تیر)، سرهنگ رضاخان و... نیز به او اطلاق شده است.
4- اگر در اینترنت نیز "میرپنجه" را جستجو کنید، در سایت لغت‌نامه دهخدا نوشته است:
"میرپنجه .
[ پ َ ج َ / ج ِ ] (اِ مرکب ) میرپنج .
امیرپنجه .
(یادداشت مؤلف ).
رجوع به میرپنج شود."
در سایت "واژه‌نامه پارسی ویکی" نیز عین همین عبارت آمده است:
میرپنجه . [ پ َ ج َ / ج ِ ] (اِ مرکب ) میرپنج . امیرپنجه . (یادداشت مؤلف ). رجوع به میرپنج شود."
در ضمن می‌توانید به ماده واحده مصوب ‌مصوب 24 جوزا 1302 مجلس شورای ملی درباره غلامرضا خان میرپنجه مراجعه کنید:
http://rc.majlis.ir/fa/law/show/90967
طبیعتا اگر زحمتی به خود بدهید، در اینترنت اطلاعات بیشتری بدست خواهید آورد.
5- متاسفانه این برای برخی از ما یک عادت شده است که هر زمان کتابی و نویسنده‌ای سخنی به نفع ما داشته باشد، آن کتاب و نویسنده، بسیار خوب و عالی و مستند و قابل اطمینان است و اگر همان کتاب و یا نویسنده سخنی به ضرر نظرات ما داشته باشد، بسیار بد، زشت، غیرمستند، غیرقبل اطمینان و پوسیده می‌شود!
6- اشتباه چاپی در یکی دو مورد پیش می‌آید و زمانی که در سرتاسر یک کتاب کلمه‌ای و یا لقبی و یا نامی در همه موارد به یک صورت نوشته می‌شود، اشتباه چاپی نمی‌تواند باشد.
7- اگر نگاهی به همان کتاب بکنید، می‌بینید که علاوه بر ملک‌الشعرای بهار، سرهنگ قهرمانی از افسران قزاق نیز منصب رضاخان و برخی دیگر را "میرپنجه" نوشته است.
8- هدف من به هیچ وجه اثبات یک "کشف علمی" نبوده بلکه تنها و تنها اطلاع رسانی درباره بکارگیری اصطلاح "میرپنجه" توسط ملک‌الشعرا بوده است. شما می‌توانید به ملک‌الشعرای بهار ایراد بگیرید که چرا آنگونه که شما شنیده‌اید، از "میرپنج" استفاده نکرده و "میرپنجه" بکار برده و از او گلایه کنید که چرا این را به شما نگفته تا بشنوید!
9- مسائل تاریخی ربطی به "پان ترکیسم" و یا "پان فارسیسم" و یا هیچ "پان" دیگری ندارد بلکه صرفا مسائل تاریخی هستند که البته شما یا دیگران می‌توانید در جهت منافع خودتان از آنها بهره‌برداری کنید.