Skip to main content

گرگ‌های خاکستری سازمان جوانان

گرگ‌های خاکستری سازمان جوانان
Anonymous

گرگ‌های خاکستری سازمان جوانان حزب جنبش ملی ترکیه و یک گروه افراطی تروریستی و نوفاشیستی است. این نام از افسانهٔ آسنا که یک گرگ خاکستری ماده بوده‌است و مادرجد توتمی ترکان تلقی می‌شود گرفته شده‌است. گرگ‌های خاکستری سازمانی است با اهداف فرا-ملیتی. این جنبش توسط سرهنگ آلپ‌ارسلان ترک در سال ۱۹۶۹ با الهام گرفتن از ایده‌های موسولینی بنیان نهاده شد. در ادبیات سیاسی ترکیه گرگ‌های خاکستری نماد پان‌ترکیسم به حساب می‌آید. گرگ‌های خاکستری ترکیه فعالترین سازمان نژادپرست پان‌تورانی در جهان امروز هستند. گرگ‌های خاکستری یک سازمان فراملیتی و نئوفاشیستی است که در برهه‌های مختلف از طرف دولت ترکیه متهم به تروریسم شده است و در بین سالهای 1974-1980، 694 فقره قتل را در ترکیه و خارج از آن انجام داده است.

دامنه ی فعالیت‌های آن‌ها به اروپا نیز رسیده است. تلاش برای به قتل رساندن

پاپ ژان پل دوم در 13می1981 توسط یکی از فعالان این سازمان تروریستی به نام محمد علی آقچا (Mehmet Ali Agca) انجام شده است اما در واقع این ترکها هستند که بیشترین خسارت را از جانب گرگ‌های خاکستری متحمل شده اند. در بیشتر سالهای دهه ی هفتاد میلادی، این سازمان صدها تن از شخصیت های برجسته ی مردمی، فعالان اصناف، وکلا، مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و دانشجویان ترکیه را به قتل رساند.نام این گروه برگرفته از افسانه گرگ خاکستری است و اعضای آن با دست‌هایشان شکل سر گرگ را تقلید می‌کنند و از اندیشه های نویسنده ترک، ضیاگوک‌آلپ الهام می‌گیرد. ایده‌های این نویسنده به وسیله نیهال آتسیز نویسنده قرن بیستم گسترش داده شد.

این گروه در موضع گیری‌های رسمی خود هرگونه ارتباط مستقیم با حزب ملی گرای ترکیه (mph) را رد کرده و خودشان را به عنوان یک سازمان مستقل جوانان، معرفی می‌کنند اما وابستگی این دو به یکدیگر برای همگان روشن است.مهم‌ترین ایدئولوژی این گروه، رویای تشکیل امپراطوری بزگ توران است که باید شامل تمام مردم ترک، به طور عمده کشورهای استقلال‌یافته از شوروی سابق در آسیای‌میانه و قفقاز و سرزمین اویغورها در ترکستان شرقی واقع در استان سین کیانگ (شمال غربی چین) شود.گرگ‌های خاکستری همچنین تجمعات اعتراضی پیرامون مسایل پان‌ترکیستی برگزار می‌کنند. از جمله این مسایل می‌توان به انزوای اقتصادی و ارضی جمهوری ترک قبرس شمالی، اشغال نظامی قره‌باغ و مناطق اطراف آن توسط ارمنیان و به تبع آن جابجایی غیر نظامیان آذری، کمپین علیه آسیمیله‌کردن و سرکوب ترکمن‌های عراقی در کرکوک و مناطق مجاور توسط دولت منطقه‌ای کردستان عراق و سرکوب فرهنگ اویغور و استعمار چینی ترکستان‌شرقی اشاره کرد. آن‌ها همچنین از مردم غیرترک که به نظر آن‌ها ترک محسوب می‌شوند حمایت می‌کنند برای مثال می‌توان از حمایت آن‌ها از مبارزات استقلال طلبانه در چچن، آلبانیایی ها در کوزوو، مقاومت بوسنیایی ها در جنگ بوسنی اشاره کرد.

سه شعار اصلی گرگ‌های خاکستری

1) قلمرو ترکها نه ترکیه و نه ترکستان بلکه امپراطوری بزرگ و جاویدان توران است

2) هدف ما اتحاد صد میلیون ترک در یک ملت واحد است

3) همه چیز از آن ترک‌ها و برای برتری ترک‌هاست

شباهت های بسیاری بین شعارهای این سازمان و عقاید نژادپرستانه نازیها وجود دارد. دو شعار نخست یادآور فلسفه ی پان ژرمن ها در مورد ایجاد کشور گسترده ی ژرمن از سواحل اقیانوس اطلس تا مرز سیبری است. سومین شعار یارآور عقاید نازیها در مورد ابرمرد آریاییست، بنابراین عقیده نژاد ژرمن های شمالی برتر از نژادهای دیگر است و حق حکمرانی و اسارت نژادهای دیگر را دارا می باشند.

پایه گذاری گرگ‌های خاکستری

ریشه گرگهای خاکستری به سال 1968 بر می گردد، زمانیکه عناصری در سازمان اطلاعات ترکیه در پیوند با طرح گلادیو، این سازمان را به عنوان وزنه تعادلی در مقابل کمونیست‌ها و فعالان دانشجویی تشکیل دادند. گرگهای خاکستری به عنوان سازمان جوانان حزب حرکت ملی ترکیه به رهبری سرهنگ آلپ ارسلان تورکشAlparslan Türkeş در سال 1969 بنا نهاده شد.گلادیو نام یک گروه شبه نظامی مخفی و ضد کمونیستی تحت فرمان ناتو بود. این گروه، وظیفه‌ی آماده‌سازی سازمان‌های مختلف برای مبارزات چریکی در صورت تجاوز شوروی را برعهده داشت. گرگ‌های خاکستری قابل رویت‌ترین نیروی تحت فرمان کانتر-گریلا(شعبه‌ی ترک عملیات گلادیو) بودند.