Skip to main content

جناب تهرانلی گرامی،

جناب تهرانلی گرامی،
آ. ائلیار

جناب تهرانلی گرامی،
1- شما یک صفحه تمام نوشته اید در مورد اینکه « چه خواهید گفت». اما یک کلمه هم ننوشته اید که « چه گفته اید».
2- آقای آلبایراق ننوشته در جنبش آذربایجان «همه پان ترک اند یا بوز قورد اند. » بلکه نوشته در جنبش آذربایجان پانترک ، بوز قورد، و عقاید اینها و جود دارد.
3- در آذر بایجان حزب رسمی به نام « حزب پان ترک آذربایجان » هنوز نداریم.
4- اما در آذربایجان همه ی عقاید از راست تا چپ را داریم. و افراد هم کم یا بیش به این عقاید صاحب اند.
ترکیست، پان ترکیست، بوزقوردیت، کمونیست،سوسیالیست،دموکرات، سوسیال دموکرات، و غیره داریم. اینها عقاید هستند و افراد
کم را بیش به آنها باور دارند. اما نه آقای آلبایران نه من و نه کس دیگری « نگفته» که همه ترکیست یا پانترکیست یا بوز قوردیست یا غیره هستند. اما واقعیت آن است که در آذربایجان همه را داریم.

5- شما یا اقای آلبایراق حق دارید نظر همدیگر را نقد کنید اما « تهدید» اتهام زدن ، به رژیم چسباندن، و غیره نقد نیست. این حرفها و رفتار ها متمدنانه و دیالوگ مدرن نیست.
6- درست نیست که خود را دلسوز آذزبایجان بدانیم مخالف نظری خود را دلسوز ندانیم. همه با راه خود دلسوز اند. می توان همدیگر را نقد کرد ولی حذف فکری یا تهدید جانی درست نیست.
7- خشونت ، استبداد عامل شکست است. آنچه کمک است در تلرانس، آزادی، عدم فرقه گرایی ست. همه ی گرایشها از راست تا چپ مال آذربایجان است . میتوان با مدنیت همدیگر را نقد کرد و انتخاب را به دیگران واگذاشت. حقیقت مطلق نیست و هیچکس مالک تمام حقیقت نیست. حذف همدیگر، حذف نقاد، خلاف آزادی بیان است.
8 - جنبش آذربایجان همانطور که فعالان در آمستردام اعلام کرده اند مخالف اعدام- هر نوع شکنجه- دیکتاتوری هستند. پس طبق این اصول، حذف آزادی بیان، تهدید، اعمال فشار روحی به دیگری که نوعی شکنجه ی روحی ست خلاف است.