Skip to main content

سه پرده از 10 پرده «دونالد

سه پرده از 10 پرده «دونالد
کیانوش توکلی

سه پرده از 10 پرده «دونالد ترامپ » حقیقت دارد. 1_او می گوید باولادیمیر پوتین «رفیق می‌شوم » 2_اگر صدام و قذافی هنوز سر کار بودند، دنیا جای بهتری بود3_ آمریکای به لحاظ استرا تژیک «فلج» شده است . براستی چرا امریکا، همچنان در «خط » روسیه ستیزی قرار دارد؟ در حالی که 25 سال از پایان جنگ سرد می گذرد. چرا امریکا، عربستان وهابی را به روسیه سکولار و نسبتا دمکرات ترجیح می دهد ، مگر اسلام وهابی سعودی ها، منبع اصلی ایدئولوژیک داعش و دیگر نیرو های تند رو اسلامی نیست ؟مگرروسیه کمتر از عربستان نفت و گاز دارد ؟. بنابراین سخن «دونالد ترامپ » اینکه «او قصد دارد با پوتین روسیه رفیق شود؛ کاملا عقلانی و بسود امنیت جهانی است 2_ تئوری برژنسکی در مورد عراق و دیگر کشورهای خاورمیانه این بود که کله دیکتاتورها را با بمب نشانه بگیرید که با سقوط دیکتاتور ها راه برای دمکراسی باز خواهد شد.

خوب حالا نه تنها در عراق و لیبی دمکراسی بر قرار نشد بلکه حکومت سکولار دیکتاتنور در هم شکسته شد و امنیت از یک سیستم کشوری به سیستم قبیله ای ، نژادی و مذهبی تقسیم شد ه است که هر گروه برای امنیت خود طرف مقابل را به شیوه های عصرحجری نابود می کند. بی خود نیست که غربی ها« قلبا و عملا حاضر نیستند که بجای بشار اسد، وابستگانه سعودی ودیگر گروههای اسلامی تند رو سرکار بیایند.

امریکایی ها تصور می کردند که وقتی ما بمب های 10 تنی را بسوی کله دیکتاتور های خاورمیانه نشانه بگیریم ، راه دمکراسی برای مردم عراق و دیگر کشور های خاورمیانه باز می شود. در جریان فروپاشی رژیم بعث عراق دیدیم که امریکایی ها عمدا گذاشتند مردم سیستم نظامی _ امنیتی و اداری روسی ؛عراق را غارت و آن را در هم بشکند تا انان بتوانند؛ با خیال راحت ،یک سیستم نظامی _ امنیتی و اداری امریکایی را جایگزین سیستم قبلی نمایند. اکنون نه تنها جنگ سنی و شیعه شعله ور شده است و عرب سنی ، عرب شیعه را نشاته گرفته است ، ترکمن سنی علیه ترکمن شیعه، کرد سنی علیه کرد شیعه دست به سلاح برده است و کشورهای منطقه هم وارد در گیری مذهبی _ نژادی عراق و سوریه شده اند . در واقع شعله جنگ هفتاد دوملت در عراق و سوریه واقعا فاجعه بار است و هیج نشانه ای از فروکش ان نیست .چرا که عربستان، ایران ، ترکیه ، قطرو کشورهای غربی در این درگیری ها جانب یک گروه را می گیرند .امریکا که خود رهبر جهان می داند، در حالی فلج شده است.
«پرده سوم دونالد » در مورد فلج شدن امریکاست . اوباما تنها تواسنت خراب کاری های بوش پدر و پسر را برطرف نماید . جو بشدت ضد امریکاییدر منطقه را معتدل تر کرد.او به قولش عمل کرد و نیروهای نظامی را از عراق و افغانستان به خانه با ز گرداند با اینکه در دهسال گذشته اکثر ترور ها علیه امریکایی ها و غربی توسط شهروندان عربستان صورت گرفته است و ثروتمندان سعودی یکی از تامین کنندگان مالی داعش هستند؛ باز هم شهروندان ایران تاوان ان را پس می دهند (15 تن از تروریستیهای 11 سپتامبر عربستانی بودند) هیج ایرانی در هیج یک از عملیات داعش و دیگر گروههای اسلامی حضور ندارند . هر چند جمهوری اسلامی بیش از صد مخالف خود را در اروپا و دیگر کشورهای ترور کرده است ولی این چه ربطی به سرنوشت چهار میلیون ایرانی در غرب دارد.«دونالد ترامپ » بر این اعتقاد است که امریکا دچار فلج سیاسی شده است.او نه تنها سخنی در باره سیاست های ناتنیاهو و سیاست شهرک سازی در مناطق اشغالی نمی کند . او هم در صورت روی کار امدن امریکا را بیشتر از این دچار فلج خواهد کرد. او نمی داند که یکی از انگیزیهای تبلیغی اسلام گرایان تند رو است.